fallback

Български превозвачи очакват трусове в сектора заради новите европейски правила

Решението категорично не е добро за българския транспортен бизнес, заяви Йордан Арабаджиев

13:39 | 04.12.18 г. 2

Взетото вчера решение за новите правила в международните пътни превози категорично не е добро за българския транспортен бизнес. Снощи министрите на транспорта на страните от ЕС "сложиха на дръвника главата на българския автомобилен транспорт", заяви за БНТ Йордан Арабаджиев, председател на Съюза на превозвачите в България.

Съветът на ЕС одобри тази нощ общото си преговорно становище по промяната на правилата за извършване на международни товарни превози, предаде БТА. Според европейските министри е необходимо т. нар. каботаж да се извършва до три пъти в рамките на седем дни. След като веднъж са извършени три каботажа за седмица, се предвижда въвеждането на "срок за охлаждане" от пет дни, преди отново камионът може да бъде използван по същия начин в същата държава.

Шофьорите ще се връщат у дома поне веднъж на четири седмици. Обичайните седмични почивки трябва да бъдат извън кабината.

Срещу споразумението се обявиха осем европейски държави, сред които и България. Преговорите между европейските министри на транспорта бяха белязани от разногласия между два блока страни, обвиняващи се съответно в социален дъмпинг и в прикрит протекционизъм, посочва АФП. 

Според Арабаджиев при самите преговори някои от държавите, от които се е очаквала подкрепа, "буквално ни предадоха на база на договорки по други важни за тях проблеми".

"Това което се прие като решение, категорично не е добро за българския транспортен бизнес", каза Йордан Арабаджиев.

Той уточни, че това не е окончателно решение и оттук насетне продължава битката в Европейския парламент (ЕП).

"Но положението е наистина много тежко и ако ЕП вземе за база предложението на Съвета на министрите и се стигне до приемане на тези правила, до две-три години българският транспортен бизнес ще бъде заличен", каза той.

"Един от основните принципи на Европа е свободното движение на хора, а ние задължаваме определени водачи, които са граждани на ЕС, през определен период от време да бъдат на определено място“, каза пред БНР изпълнителният директор на Камарата на автомобилните превозвачи Димитър Димитров.

Той изтъкна, че когато една българска транспортна фирма наеме водач, тя трябва да го прибира в България, без значение дали той е български гражданин или не. Българското предложение е било водачите да декларират къде искат да почиват.

Според Димитър Димитров е ненужно да се протестира в България.

"Този пакет за мобилност буквално обрича превозвачите. В България има регистрирани над 65 000 тежкотоварни автомобила за международни превози - в пъти повече, отколкото българската икономика има нужда“, допълни той.

Ако тези камиони се връщат на всеки четири седмици, това „ще убие всички фирми, които работят от и за България - предимно по-малките фирми. Отделно, ставаме неконкурентоспособни на западните държави, дори и на една Полша, защото едно е да прибираме водача до Полша, друго е до България - разходите са съвсем различни", допълни Димитров.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 01:48 | 11.09.22 г.
fallback