В последните години средствата, отделяни за култура в България не са толкова, от колкото културната сфера има нужда. Това прави програмата за развитие на културното предприемачество дългоочаквана у нас. Такова е мнението, споделено от Неда Соколовска, режисьор, създател на Студио за документален театър VOX POPULI, в ефира на Bloomberg TV Bulgaria.
Според нея е спорно доколко културата представлява приоритет на политиките в България.
"Надявам се, че това се променя за добро, но са малко програмите, които финансират независими проекти, неправителствени организации, културни предприемачи извън структурата на държавната система. След влизането ни в ЕС, по мои наблюдения, средствата, които се отделят в България за независимо, неинституционално изкуство, са минимумът, наложен от европейските директиви", посочи режисьорът.
Според Соколовска програмата за културно предприемачество има широк спектър на подкрепа за проекти, които могат да кандидатстват и като пример за това тя даде стимула за партньорство на български организации с Лихтенщайн, Норвегия и Исландия, с които няма традиции за сътрудничество, но тя смята, че необичайният и провокативен контакт може да доведе до добри резултати.
"Има надежди, че големият бюджет за подкрепа ще бъде разпределен правилно. Ще се финансират проекти, които ще имат най-голямо въздействие и устойчивост. Това винаги е основно притеснение при разпределение на капитали, че част от тях могат да бъдат насочени в неизвестна или в неправилна посока", каза още Соколовска.
По думите ѝ сега няма мащабна културна стратегия за развитие, затова и изборът на проекти, които ще получат одобрение, ще е съпроводен с надеждата за открояване на различни целеви групи, “с мисъл за бъдещо развитие на културния сектор”.
“Да не се финансират проекти с кратко въздействие, които бързо ще отшумят и ще бъдат забравени, надява се режисьор и напомни, че това е свързано с критериите за устойчивост, когато става дума за културната сфера. За пример тя даде доказването на един театрален спектакъл, което „е сложно, тъй като това е нещо ефимерно”.
"Но устойчивостта е един от задължителните за доказване параметри на проектите и сега", убедена е Соколовска, според опита ѝ с много кандидатствали проекти, повечето от които успели да получат финансиране.
Какви са правилата, по които ще се оценяват проектите? Кои са успешните проекти в областта на културното предприемачество, които са рентабилни и се самоиздържат?
Повече от разговора вижте във видео материала.


Паника заради еврото: Хората се страхуват от измами и скок на цените
Учениците в Германия скочиха срещу закона за военната служба
Варна отбеляза Никулден с молебен за здраве и рибен курбан (СНИМКИ)
ИАМА: Дипломатите да уточнят как танкерът Kairos е докаран в български води
300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Локо София удари Ботев Пловдив в истинска драма с пет гола
Седем загинали и 11 ранени при катастрофа между автобус и камион в Турция
Затвориха Прохода на Републиката заради румънски камион
Времето утре: Валежите постепенно ще спират
Задействаха BG-АLERT в Бургаско, две реки преливат