fallback

БДЖ ще поръча 15 нови мотриси и 50 нови вагона за над 100 млн. евро

Първите доставки ще пристигнат най-рано в средата на 2023 г., ще бъдат осигурени над 4000 места за пътуване на средни и дълги разстояния

16:06 | 13.06.19 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Българският жп оператор "Холдинг БДЖ" ЕАД започва поетапно обновяване на влаковете през следващите 15 години. Очаква се до края на годината да стартира процедура за закупуване на около 15 броя мотрисни влакове за средни разстояния, както и за доставка на 30 до 50 броя нови вагона. По разчети така ще бъдат осигурени над 4000 места за пътуване на средни и дълги разстояния. По първоначални проучвания доставката може да се осъществи най-рано в средата на 2023 г. Индикативната стойност на инвестицията е за малко над 100 млн. евро и е планирана по начин, който няма да затрудни финансовото състояние на дружеството, става ясно от прессъобщение на Министерството на транспорта.

Припомняме, че само преди два дни премиерът Бойко Борисов, заедно с вицепремиера Томислав Дончев и министрите Владислав Горанов и Росен Желязков, посетиха гара Пазарджик и се запознаха с част от служителите. На премиера бе показана и системата за контрол на движението на влаковете и му бе обяснено как работи. След това Борисов и министрите се качиха на модерен влак по високоскоростната отсечка от Пазарджик до гара Тодор Каблешков, където след ремонта на линията, влаковете могат да развиват скорост до 160 км./ч. и разговаряха с машинистите. "Влади, ние колко нови влака ще закупим?", отправи въпрос към Горанов Борисов. "Рано е да се каже. Нали знаеш Бойко Борисов колко лицеви опори ще направи?", отговори му с въпрос финансовият министър. "Колко?", поинтересува се министър-председателят. "Всичките", отговори му Владислав Горанов. 

Сега стана ясно, че БДЖ вече води преговори с Deutsche Bahn (DB) за закупуването на около 100 броя вагони, експлоатирани и поддържани от германските железници. По първоначални изчисления необходимата инвестиция ще бъде по-ниска от тази за реновирането и модернизирането на собствените вагони, а тяхната доставка може да бъде изпълнена в рамките на една година.    Паралелно се работи и по програма за модернизация и ремонт на наличните локомотиви, вагони и мотрисни влакове. Вече се водят разговори с производителя на локомотивите Skoda и възможността за тяхната модернизация, която ще доведе до увеличение на максималната скорост за движение до 160 км/ч, както и експлоатационната им годност с 20 години. В процес е процедура за капиталов ремонт на наличните мотрисни влакове.

На база направения анализ на съществуващото състояние на подвижния ЖП състав и планираните инвестиции в националната железопътна инфраструктура, предварителният план за осигуряване на нов подвижен състав е разделен на няколко етапа: 

●     Първи етап до 2022 г.: Започнатата интензивна ремонтна програма на дружеството за подемни и капитални ремонти на локомотиви, вагони и мотриси има задачата да осигури ГДВ за следващите 3 години с цел да не се допуска недостиг на мотриси, локомотиви и вагони на дневна база. С ремонта на 46 бр. мотрисните влакове Сименс Дезиро, ще се обезпечи движението на крайградските линии за следващите 12-13 г. В този етап са планирани и средно по 15 капитални ремонта на локомотиви годишно, включващи и технологична модернизация за скорост от 160 км/ч, като в тази връзка в момента се водят интензивни разговори с производителите от Шкода. Извършените ремонти ще осигурят поне 20 г. допълнителен експлоатационен ресурс на локомотивите.

●     Втори етап до 2030 г.: Успоредно с първи етап, на база на направените заключения и получените предложения в рамките на общественото обсъждане, до края на 2019 г. се планира стартиране на нова поръчка за доставка на 10-15 бр. мотриси за средни разстояния, а след това и на 30 до 50 бр. нови, съвременни вагона, развиващи скорот от 160 км/ч, които да осигурят висок клас услуга за клиентите на компанията. Посоченият подвижен състав ще обезпечи над 4000 места за пътуванията на средни и дълги разстояния с оптимизиран график на движение с цел предоставянето на конкурентна на автомобилния транспорт услуга, както като времепътуване, така и като комфорт. За транснационалните маршрути възможностите са запазване на състави от локомотив с отделни вагони предвид силната вариация и възможността за композиране, съобразно натовареността и необходимостта, или варианти с т.нар "пуш-пул" влакове, като се анализира с колко този тип подвижен състав би оскъпил проекта. Доставката на първата част от новия подвижен състав по първоначални проучвания и с оглед натовареността на световния ЖП пазар се очаква не по-рано от средата на 2023 г. Планираната инвестиция е в размер на повече от 100 млн. евро, разсрочена подходящо в рамките на 7 години, без да затруднява финансовото състояние на дружеството.

●     Трети етап след 2030 г.: В периода се планира подготовка за поетапната подмяна на мотрисите Сименс Дезиро и на вагоните и локомотивите за транснационалните линии, които са достигнали крайния си експлоатационен ресурс.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:38 | 12.09.22 г.
fallback