fallback

КЗП: Екстравагантните услуги трябва да се включат в менюто на заведението

В две трети от случаите туристите получават компенсация заради оплакванията си, посочи председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов

14:52 | 23.08.19 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Най-важното при предлагането на туристическа услуга е да се спазват правилата, заяви председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов по Нова телевизия, по повод някои от казусите, възникнали през този летен сезон.

По думите му туристическият продукт в България не е лош, но търговците трябва да полагат повече усилия да не допускат грешки, защото понякога с изолирани случаи в публичното пространство се създава впечатлението, че все нещо не достига.

„Когато има екстравагантни услуги, включени в асортимента на предлаганото в „менюто” на заведение, те трябва да бъдат обявени, за да е законно да се вземат пари за тях. Друг е въпросът доколко е състоятелно. Едно е – както през миналия сезон говорихме за такса „празен стол” – да таксувате някой, който е отменил резервацията, защото се намира на площад „Сан Марко” във Венеция и там се резервират места три месеца предварително, а друго е, когато резервацията е направена два часа преди посещението и просто на някой му се е наложило нещо и той не е успял да дойде”, посочи Маргаритов по повод случая с плажния бар в Крапец и таксата „зареждане на телефона”.

Според председателя на КЗП, макар да не представлява нарушение, е най-малкото неадекватно заведение да изисква от клиентите си заплащане за зареждане на телефон. По думите му „иновативният” прийом на собственика на обекта му е донесъл други неприятности. "Проверката на контролния орган по повод тази „хитрина” установи, че заведението таксува своите клиенти за ползването на тоалетната, което вече е незаконно и ще има санкция от 1000 лева", информира той.

По повод на инцидента с парасейлинг на плаж „Каваците” Маргаритов коментира, че потребителите задължително трябва да ползват след като са запознати с цената и правилата за безопасно ползване. “Доколкото виждам, в конкретния случай проблемът е свързан с това, че човекът, който е оторизиран да управлява лодката, не е преценил достатъчно добре какви са конкретните атмосферни условия, които могат да се сменят всяка минута”, каза той.  

Маргаритов е убеден, че при аквапарковете също трябва да има информация как се провежда спускането, че трябва да се изчака определен интервал от време до тръгването на следващия човек и напомни, че такива  проверки извършват инспекторите на Комисията за защита на потребителите.

“Отношението към клиентите от страна на предоставящите туристически услуги е големият въпрос, по който трябва да се мисли през следващите сезони и до края на този”, смята Маргаритов.

Той насърчи и туристите да реагират при всеки проблем. По думите му повечето от потърсилите правата си получават справедлива компенсация, като според статистиката на КЗП това се случва в две трети от случаите.

„Невинаги тя е в парично изражение. Когато говорим за туризъм, понякога може избраната стая, която не може да бъде предоставена, да се замени с друга, като комплимент на туриста да бъдат предоставени допълнителни услуги безплатно и т.н. Има такива варианти и нашият стремеж е да съдействаме именно в тази посока. По-важна от санкцията, която винаги съпътства установяването на нарушение, е да има компенсация за потребителите, които очакват да получат това, за което са заплатили”, категоричен е той.

В края на разговора Маргаритов припомни, че при проблеми с туристически резервации и пътуване в рамките на Европейския съюз потребителите могат да получат безплатна помощ и съдействие от функциониращия към КЗП Европейски потребителски център - България.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 02:45 | 13.09.22 г.
fallback