fallback

КЗП: Стоката трябва да се продава на старата цена месец преди старта на намалението

Търговците нямат право да ограничават правата на клиента при пазаруване по време на Черния петък, посочи Димитър Маргаритов

11:52 | 15.11.19 г.

Това, че някои кампании се озаглавяват по определен начин, не ги прави по-различни от всяка кампания за намаление. Т.е. всичко това трябва да минава под знака на разпоредбите на Закона за защита на потребителите, който е категоричен, че трябва стоката да е продавана на старата цена поне един месец преди старта на намалението. Самото намаление може да продължи от един ден до 30 дни, припомни по телевизия Bulgaria ON AIR председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов по повод Черния петък, който тази година е на 29 ноември.

„Наблюдаваме едно преливане на кампании за намаления, стартирайки от сега – средата на ноември, та чак до след Коледа и Нова година. Не може да се кумулират механично процентите намаление, когато вие всъщност правите намаление на намалението. Би било заблуда за потребителите, ако в рамките на Черния петък, например, сте намалили с 30% някакви стоки, които продавате, и след това в навечерието на коледните и новогодишните празници ги намалите с още 20% и анонсирате общо 50% намаление“, обясни председателят на КЗП.

Според Димитър Маргаритов, за разлика от други страни като Китай и САЩ, където намаленията са 80-90% за по-кратък период от време, типичното за тези кампании в България е, че те са повече на брой и по-продължителни.

„Независимо от това какви са кампаниите – как ги наричаме, какъв е процентът намаление и колко дълго се предлага на вниманието на потребителите, те имат всички онези права, каквито биха имали и когато си купуват стоки на редовната цена“, подчерта той и даде за пример правото на рекламация за дефекти, на отказ в 14-дневен срок от закупена онлайн стока или извън търговски обект, както и възможността да се тества стоката преди да покепката.

Създаването на електронни магазини, които имат за цел да просъществуват само в рамките на тези кампании и то за да акумулират някакви средства и после доставките да не бъдат осъществени е един от основните рискове при пазаруването на Черния петък през интернет, предупреди Маргаритов.

„Много внимателно към магазини, които са по съмнителен начин изглеждащи, с нереално ниски цени, със станалото напоследък проблем – използването на самоличност на известни хора, които не знаят и това е на границата вече с престъплението“, акцентира той и потвърди за други проблеми, на които и КЗП се е натъквала, свързани със забавяне на доставки, неуважаване правото на отказ и др.

Димитър Маргаритов каза още, че във връзка с предстоящия зимен сезон по инициатива на Министерството на туризма са проведени поредица от срещи с всички институции, които са ангажирани с процеса на контрола в туристическите обекти, ски пистите и съоръженията в тях.

„Най-важното е да успеем да направим така, че със съвместни екипи да проверяваме, да установяваме всичко, което е проблемно, наведнъж. Това изиграва вътрешна контролна роля между институциите, а и не създава излишна трудност при търговците, които знаем, че понякога с основание негодуват, когато ден подир ден някой влиза при тях на проверки от най-различно естество”, коментира той.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:32 | 14.09.22 г.
fallback