10 млн. лв. повече приходи по пътищата са събрани заради повишения контрол. Това коментира пред Нова телевизия проф. Олег Асенов, член на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).
„Все още нарушителите са голям процент. Те са около 10%, за нас и в европейски план е голям процент. Ние все още държим границата от 10%, което води до събираемост на компенсаторни такси, която е изключително висока. Те преминават вече 7 млн. лв. Това са такси, събрани от тол контрола, през пос терминалите, които са в колите. Ще достигнем повече от 30 млн. повече приход отколкото миналата година, в резултат на по-доброто правоприлагане и електронния характер на системата”, смята Асенов.
Над 6 000 километра първокласни и частично второкласни пътища ще бъдат платени. Така равносметката показва, че около 14 хиляди километра републиканска пътна мрежа остава безплатна за товарните автомобили с тегло над три тона и половина. След старта на тол системата, тези камиони няма да плащат и винетка.
„От Бургас до София, ако е екологична категория – например Евро 4, цената е малко над 70 лв. Ако е по-ниска категория – 86 лв. За малките камиони, съответно тарифата от 3,5 до 12 тона при добра екологична категория е от Бургас до София малко над 14 лв, а от София до Варна – малко над 16 лв.", обясни Асенов.
Между 4 и 7 ст. на километър ще плащат камионите между 3,5 и 12 тона, в зависимост от екологичния клас. Това обхваща автомагистралите, първи и частично втори клас пътища, обясни пред БНТ пък Георги Балабанов, експерт в Националното ТОЛ управление.
По-ниският екологичен клас повишава таксата с лев-два. Тя ще се определя и от броя на осите, които има камионът.
"Колкото повече оси има, колкото по-голям товар пренася, би трябвало да заплаща повече. Разликата е в стотинки. Ако камионите са над 12 тона, там тарифите са други", каза той.
Автобусите между 3,5 и 12,5 ще плащат между 3 ст. и 9 ст. в съответния клас и категория пътища.
Автомобилите си остават с винетки, т.е. таксуване на време, а не на изминато разстояние. ТОЛ таксата ще се плаща за 6050 км. пътища, а около 14 000 км републиканска пътна мрежа остават безплатни за тежкотоварния трафик.
Контролът ще се осъществява чрез "стационарни точки", на които ще има камери, както и оборудване, което претегля камиона. Също така има и екипи, които ще спират превозните средства за проверка.
Имаме готовност, 1 март е крайната дата, системата технически е подготвена, каза още Георги Балабанов.


Фратрия завърши годината с победа
Връчиха наградите „Доброволец на годината“ във Варна
19-годишен шофьор кара с 300 км/ч в София (ВИДЕО)
Призът „Спортист на Варна“ ще бъде връчен на 16 декември
EV стигат точка на необратимост през 2026, Европа и Китай ще се интегрират
САЩ: Европа рискува да бъде заличена, ако не се промени
Българската икономика нараства стабилно през третото тримесечие на 2025 г.
Природните бедствия са довели до силен ръст на имуществените застраховки у нас
ЕС търси Меркосур, за да се конкурира със САЩ и Китай, но предлага малко
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Интензивни дъждове утре, на места и с гръмотевици
Детайлите на разследването за корупция в Украйна, водено от полицията, са като от драма на HBO
Ретроградният Меркурий приключи, 5 зодии си връщат късмета
В Китай: Брижит Макрон посети гигантска панда, родена във Франция
Трима са загинали при катастрофа край търговищкото село Дралфа