fallback

"Бонус - малус" да се прилага само при щети и да не се обвързва със Закона за движение по пътищата

България е единствената държава в Европа, която въвежда системата за извършване на нарушения, негодуват от автомобилния бранш и готвят протест на 18 декември

15:50 | 28.11.19 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

"Бонус - малус" системата реално е грабеж на застрахователя от шофьора, стимулира паразитна печалба и неоснователното забогатяване на финансови институции. Не на последно място системата ще стимулира корупцията. Около това мнение се обединиха ръководителите на Българското обединение на шофьорите, Конфедерацията на автобусните превозвачи и Съюза на преподавателите по авто- мото подготовка, предаде БТА.

По думите на Христо Радков, председател на Българското обединение на шофьорите, системата "бонус-малус", която е обвързана с поскъпване на застраховка "Гражданска отговорност", вкарва в заблуждение, че ще имат бонуси водачите, защото не са правили нарушение на пътя 20 г. Експертът смята, че по-опасното нещо в тази системата е в "малус"-а.

Радков даде примери с разчети колко ще плащат семейства и фирми, ако направят нарушение на пътя според новата система. От тях стана ясно, че ако за един лек автомобил, притежаван от нормално средностатистическо семейство в България, се извършат две или три нарушения за превишена скорост, то ще се плащат отгоре по 100 лева на месец само за Гражданска отговорност.

Той пресметна, че при транспортните фирми, които имат по поне десет камиона, ще се стига до 3900 лева отгоре. “Нормална средна българска фирма плаща Гражданска отговорност от 39 хил. лева за десет камиона, при нарушения обаче - сумата може да стигне до 156 хил. лева, само ако един от водачите е сниман с превишена скорост”, каза председателят на Българското обединение на шофьорите. 

Според Христо Радков “системата е много съвестна и ще компенсира добрия водач - ако един човек превиши с 20 км в градски условия, неговият "малус" ще се равнява на пет водача, които не са извършвали нито едно нарушение за 2-3 години".

"Ако водач превиши скоростта на движение два пъти за една година с 31 км/ч в градски условия или с 50 км/ч извън града, примерно като ускори в началото на АМ "Тракия" след караулката, където ограничението е 60 км/ч, чак до пътен възел Елин Пелин или премине покрай "хранилката" между Стара Загора и Чирпан, то той ще компенсира парично застрахователите с неговия малус, ползвания бонус от 11 /22 или 33/ водача, които са в бонус класа и не са имали нарушение и не са причинили щета през последните пет години", обясни още той.

Йонко Иванов, председател на Съюза на преподавателите по авто- мото подготовка, коментира, че приемането на този закон ще стане при положение, че българският шофьор кара при най-калпавите пътища и най-лошата организация на движението. “Да си добър шофьор не е задължение на "Гражданска отговорност”, категоричен е той.

Мнението на Магдалена Милтенова от Асоциация на автобусните превозвачи е, че „законът е чисто лобистки в интерес на застрахователните компании”. Тя смята, че България е единствената държава в Европа, която въвежда "бонус-малус" за извършване на нарушения. "Възпитателната функция е роля на закона, а на застрахователя – да застрахова и да обезщетява. Чрез тази система ще ни наказват два пъти за едно нарушение", посочи още Милтенова.

От бранша заплашиха, че ако системата бъде приета в този ѝ вид, те ще откажат да обучават шофьори. Тяхното предложението е "бонус -малус" да се прилага само при щети и по никакъв начин да не се обвързва със Закона за движение по пътищата.

"Не можем да се примирим, че си плащаме глобата, а трябва да плащаме и на частна фирма чрез застраховка приход. Тогава ние предлагаме на 70-те, които всъщност са 170 лоши участъка с повишен риск от ПТП да не се събират тол такси, а да ни компенсират с цената на горивото", коментира Христо Радков.

От браншовите организации предупредиха, че ще протестират на 18 декември и към исканията си ще добавят и намерението да се приеме системата "бонус-малус".

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 02:39 | 13.09.22 г.
fallback