fallback

АПИ: Стартът на тол системата е успешен*

До 27 март всички камиони трябва да бъдат снабдени с бордови устройство за отчитане на изминатото разстояние

16:40 | 01.03.20 г.

Снимка: МРРБ

Пътната агенция оцени като успешно въвеждането на тол системата за движение по 3115 км. магистрали и първокласни пътища за тежкотоварните превози, която беше задействана в 5.00 часа тази сутрин.

До 27 март всички камиони трябва да бъдат снабдени с бордови устройства, с които се отчита изминатото разстояние. За да няма санкции, докато трае преходният период, е необходимо водачите да се снабдят поне с маршрутни карти.

Тежкотоварните камиони трябва да бъдат снабдени с един от трите възможни варианти за отчитане - чрез маршрутни карти, бордови устройства и GPS-тракери.

Вече има активни устройства за около 1/3 от тежките камиони, които пътуват всеки дени или поне веднъж седмично - каза членът на Управителния съвет на пътната агенция Олег Асенов, който отчете успешен старт на новата система, предава БНР.

Първоначално новата система трябваше да влезе в сила от 16 август м. г., но стартът й беше отложен за 1 март. Заради липсата на готовност превозвачите извоюваха от премиера Бойко Борисов гратисен период до 27 март, в който трябва да се снабдят с предпочетеното от тях устройство за отчитане. Дотогава могат да попълват маршрутни карти, които са по-подходящи за транзитните превози, препоръча заместник-министърът на регионалното развитие Николай Нанков. 

Маршрутната карта може да се купи по канали, по които се продават и електронни винетки: от сайта на Националното толуправление www.bgtoll.bg, от мобилното приложение BGTOLL, на гише на граничните пунктове, в областните пътни управления, от 500 терминала за самообслужване в цялата страна, както и в търговската мрежа на партньорите на АПИ, съобщават от пресцентъра на пътново ведомство.

При използването на маршрутна карта шофьорът или собственикът на товарния автомобил или автобус предварително въвежда в системата желания маршрут за движение като отбелязва начална и крайна точка, и до четири междинни точки, по желание. Той декларира категория, емисионен клас и брой оси на превозното средство, и избира да генерира най-кратък или най-бърз маршрут. В резултат на тези данни се изчислява цената за преминаване. Валидността на маршрутната карта е 24 часа от избрания момент за активиране.

Заявеният маршрут трябва да се следва стриктно. В случай на инцидент или друго препятствие по пътя, поради което е обявен обходен маршрут, водачът няма да бъде санкциониран, ако премине през него. За всяко друго отклонение от предварително избрания път, трябва да се купи допълнителна маршрутна карта.

Ако шофьорът или собственикът на превозното средство се регистрира в системата с електронния си адрес, той може да купи една или няколко маршрутни карти до седем дни предварително. При последващо заявяване на услугата, системата автоматично, за негово улеснение, ще предлага отново вече въведените данни. За нерегистрирани потребители маршрутна карта може да се купи до два дни предварително т.е. тя трябва да бъде активирана не по-късно от 23:59 ч. на деня, следващ покупката.

За улеснение на транзитно преминаващи през територията на България шофьори са осигурени 34 допълнителни места за продажба на маршрутни карти и 58 терминала за самообслужване на граничните контролно-пропускателни пунктове. Това дава възможност за едновременно обслужване на 92 тежкотоварни автомобила.

На основните пунктове са пренасочени служители на Националното тол управление, които владеят езика на съседната държава. Те информират шофьорите за новия начин на таксуване, помагат им в купуването на маршрутни карти и предоставят информация за текущите ограничения на пътя, за да може да се избере най-подходящият маршрут. За улеснение, на видно място са поставени пътни карти, които показват постоянните ограничения за движение на превозни средства над 3,5 т и над 12 т. Когато трафикът е интензивен, има готовност да се включи и мобилен пункт за продажба с две работни места, който да се пренасочва при  необходимост.

10 597 маршрутни карти са купени за нуждите на тол таксуването до 17 часа днес, съобщиха още от АПИ. Потребителите са предпочели каналите за продажба на Агенция „Пътна инфраструктура“ като най-много са картите, купени чрез терминалите за самообслужване и през сайта bgtoll.bg. 

Близо 14 000 бордови устройства, предоставени от двете дружества Национални доставчици на услуги – “Интелигентни трафик системи” АД и “Конкорд Смарт Инфраструктура” АД, са монтирани в тежкотоварните автомобили. Те са включени в т.нар. бял списък с валидни бордови устройства, който в неделя сутринта Националните доставчици на услуги предоставиха на Националното тол управление. До края на следващата седмица се очаква да бъдат сключени договорите и с ползватели на GPS тракери, допълват от пресцентъра на АПИ. 

14 общини са подали искане за освобождаване на републикански участъци от пътна такса, като за София и Варна това е направено с решение на Министерския съвет, каза пред bTV регионалният министър Петя Аврамова. Подготвят се споразумения с другите общини. Около 50 км ще бъдат извадени от винетната система, която обхваща цялата републиканска пътна с дължина около 20 хил. км, с изключение на участъците в населените места.

В отговор на въпрос министърът коментира, че държавни специализирани ведомства са освободени от плащане на винетна такса. Около 23 млн. лв. е стойността на винетките, които получават хората с увреждания чрез Министерството на труда и социалната политика и не постъпва в бюджета на АПИ. Около 3 млн. лв. е стойността на таксите за останалите държавни структури, които са освободени. За нас това е принципен въпрос. Ще настояваме да се върви в друга посока и таксата да се плаща от бюджетите на съответните ведомства, така че АПИ да разполага с повече средства за ремонт на пътища, каза още тя.

В бюджета за тази година са заложени 450 млн. лв. приходи от тол такси и близо 300 млн. лв. от винетни такси. В срок от три месеца ще се наблюдават постъпленията от тол такси и ако те не отговарят на очакванията ще бъдат коригирани или обхватът, или тарифата, или двете, заяви Аврамова. 

"Стартираме с най-ниската тарифа в Европа и смятам, че това, което сме заложили, няма да оскъпи нито стоките, нито автобусните превози", коментира министърът. В тарифата по искане на превозвачите автобусите ще плащат по 1 или 2 стотинки на километър. Тази  стойност е много ниска и това не би трябвало по никакъв начин да се отрази върху цената на билета, допълни тя.

760 души работят в Национално тол управление, като 600 от тях са мобилни екипи по правоприлагане по пътищата. Ще засилим някои от отделите, като този по верификация, каза министърът и обясни, че това е отдел по нарушенията и тяхното потвърждаване с цел да се гарантира изрядността им.

Междувременно оръжейници от двата военни завода в Лясковец и жители на града излязоха на мирен протест с настояване да отпадне задължението им да пътуват с винетки до работните си места. Заводите са на второкласен републикански път и са на 300 метра от Лясковец, уточнява БНР. 

Няколко хиляди оръжейници нямат алтернативен общински път, по който да стигнат до работа. До военните заводи няма обществен транспорт, превоз не се осигурява и от работодателя. Работниците пътуват с личните си автомобили и настояват участъкът от Лясковец до заводите да бъде освободен от винетка.

От Община Лясковец са изпратили искане до АПИ да получат за стопанисване километър и половина от пътя от Лясковец покрай военните заводи до село Драгижево.

*Информацията е допълнена в 18,38 ч. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 03:34 | 14.09.22 г.
fallback