fallback

Анкета: 66% от българите ще харчат по-малко това лято

Българските потребители ще изхарчат 86% от месечния си доход през летните месеци

15:54 | 07.07.20 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Като цяло 66% от българите ще изхарчат по-малко от миналото лято. Това показва проучването Международен летен барометър 2020 на кредитната компания „Фератум“, в което участват почти 15 000 домакинства от 11 държави.

Българските потребители ще изхарчат 86% от месечния си доход през лятото, става ясно още от данните. 

Според изследването най-много от българите планират да изхарчат средства за покриването на разходите за ежедневни нужди (22%), за грижи за децата (12%), за пътувания, но в рамките на страната (11%), както и за ново обзавеждане (10%).

Резултатите от изследването показват още, че повече от 50% са били засегнати от кризата с новия коронавирус и са анулирали всичките си планове за лятото. 25% са отказали международните си пътувания, а други 15% са се отказали да си купят кола тази година. 10% са планирали да закупят жилище, но те по-скоро биха забавили покупката, за да спестят повече пари.

Промяната в плановете може да се дължи на това, че 13% от анкетираните са загубили работата си заради пандемията, а 18% ще бъдат с намалено заплащане в близкото бъдеще. В същото време 58% от анкетираните не са били засегнати финансово, запазили са работата си, както и не са имали промяна във възнаграждението си.

Най-големите разходи по време на Covid-19

На въпрос - „за какво харчихте най-много парите си по време на изолацията“ повече от 50%  от анкетираните са отговорили, че са отделили най-много средства за хранителни стоки, следвани от домашни подобрения (13%), дрехи и обувки (12%) и продукти за лична хигиена (10%). 7% са стимулирали местния и малкия бизнес, поръчвайки храна от любимите си ресторанти.

Резултатите от Международния летен барометър показват още, че разплащанията в брой намаляват за сметка на онлайн плащанията, които се увеличават; 68% от анкетираните все още предпочитат да пазаруват от физическите магазини, вместо от електронните; хранителните продукти и пътуванията са сред топ летните разходи на 2020 година.

Положителните страни на социалната изолация

Според допитването се наблюдава любопитна тенденция -  пандемията е засегнала всички по различен начин, но е помогнала на хората да изградят нови хобита, да живеят по по-здравословен начин, да организират по-добре финансите си, както и да бъдат по-близки със семействата и роднините си.

През последните месеци хората са гледали телевизия като основно занимание (15%). Видео разговорите и чатовете със семейството и приятелите също са заемали значителна част от ежедневието им (13%). Някой от анкетираните са прекарвали времето си навън, разхождайки се или спортувайки, където е било позволено (11%). Също така 10% от анкетираните са гледали филми и сериали и са сърфирали в интернет.

Според 18% от участниците в проучването първото нещо, което са направили след края на изолацията, е посещение на семейството си, а 16% са имали среща с приятели и близки. На хората са им липсвали също излизанията, това да се хранят в ресторанти и да се забавляват на тераса или местен бар. Международните пътувания, ходенето на море, социалният и културен живот (кино, театър, концерти), както и пътуванията в страната също са сред нещата, които са липсвали на анкетираните. В края на класацията само с 3% е връщането в офиса.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:30 | 06.09.22 г.
fallback