Фондацията за образователна трансформация изгражда нов образователен модел - вид прототип на това, в което трябва да се превърне държавното българско училище в бъдеще. Този процес никак не е лесен и е преди всичко свързан с промяната на самите нас като участници в него, коментира Явор Джонев, председател на Фондацията за образователна трансформация, в ефира на Bloomberg TV Bulgaria.
"Имаме собствени измерители, различни от националното външно оценяване, защото нашите цели са различни. Имаме специален методически център, който изгражда система за измерване и изследване, която съпоставя постиженията спрямо целевия компетентностен модел. Не дава на учениците оценки от 2 до 6, а дава обратна връзка, която им помага да подобрят собственото си учене - показва къде конкретно са им слабите и силните страни, на какво може да се стъпи, за да се продължи по-напред".
Джонев подчерта, че реформата на системата за оценяване е един от елементите на общата образователна реформа.
"В момента в училища губим голяма част от времето на децата, защото уменията и знанията, колкото и добре да са изградени, не са свързани с живота и с реалността", коментира още той.
Според него вече започва да има всеобщо разбиране, че дигитализацията не е самоцел. Освен това той смята, че има осезаем процес на освобождаване на системата.
"Условно казано, просветното министерството вече не се стреми да упражнява този административен контрол върху самия процес на учене, както беше преди. И това дава възможност на учителите да поемат отговорност и да станат истински професионалисти. Когато те поемат отговорността, дори да правят грешки, когато се учат от другите - от своите колеги и от децата, тогава ще има прогрес", посочва Джонев.
Той е на мнение, че когато държавата, от една страна, задава стандарти и цели, но, от друга страна, оставя отговорността за постигането им на учителя и на ученика, това развързва ръцете и дава възможност за по-добро развитие.
По отношение на противоепидемичните мерки и ученето от вкъщи, той обясни, че ученето е интензивно социален процес, който в голяма степен се губи при дистанционното обучение.
"Може би най-добрият подход е през първите няколко седмици на учебната година да не се занимаваме с предметите, а да възстановим взаимоотношенията помежду си, да установим споразуменията в класната стая за общ процес на учене", заключва Джонев.


Съдът на ЕС опровергава информация за допусната жалба срещу влизането ни в Еврозоната
Ограничават движението на автомобили във Варна през почивните дни заради два мача
Фратрия завърши годината с победа
Връчиха наградите „Доброволец на годината“ във Варна
19-годишен шофьор кара с 300 км/ч в София (ВИДЕО)
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
EV стигат точка на необратимост през 2026, Европа и Китай ще се интегрират
САЩ: Европа рискува да бъде заличена, ако не се промени
Българската икономика нараства стабилно през третото тримесечие на 2025 г.
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Излезе на бял свят бижуто с форма на яйце на Фаберже, глътнато от крадец
Удареният от Украйна кораб KAIROS е заседнал край Ахтопол
Сиярто: Въпреки отричанията, в Украйна се извършва принудителна военна служба
Европрокуратурата разследва измама за 13 млн. евро у нас, извършени са над 80 обиска
Интензивни дъждове утре, на места и с гръмотевици
преди 5 години На моето дете съм му казал че тази учебна година ще я кара в къщи без значение какво ще реши училищният съвет в района който живеем. За мен здравето стой като приоритет номер едно и не мога да правя компромиси с него и да поемам излишен риск. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години абсолютно... у малата отдавна са я имплементирали тази иновативна практика... учат когато искат и сами решават кво да учат. Предимно сексология, ама кво да праеиш... интереси. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Т.е. никога.Едно на мама, върхът на хранителната пирамида, градена от прадядо и прабаба има както учат медиите едно задължение -да е център на Вселената и да се ЗАБАВЛЯВА ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Грешите - ученето не е социален процес е строго индивидуален (вътрешен)!Няма да е голяма загуба ако училището като институция отпадне напълно и бъде заменено с група тестове. Децата сами да решават какво и кога да учат. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Вярно, че те всички отличници са много социално приспособими деца. А ходенето на училище е най-вече облекчение за родителите. Поне няколко часа могат да си починат от тормоза. отговор Сигнализирай за неуместен коментар