Около една трета на подвижния състав на „БДЖ-Пътнически превози“ не се експлоатира, защото е за ремонт. При товарните вагони на „БДЖ-Товарни превози“ за ремонт са почти половината от наличния състав, тъй като над 90% от тях са на възраст над 30 години.
Това става ясно от отговор на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков на въпрос на депутата от „БСП за България“ Димитър Данчев. Текстовете са публикувани на сайта на Народното събрание.
Данните на транспортното министерство показват, че две трети от тяговия подвижен състав (локомотиви и влакове) на „БДЖ-Пътнически превози“ е на възраст над 30 години. В експлоатация са общо 172 дизелови и електрически влака и мотриси, вкл. пътнически и маневрени.
Най-голяма част от тяговия подвижен състав на „БДЖ-Пътнически превози“ е произведена в периода 1970-1983 г., движат се и електрически мотрисни влакове от 70-те години на ХХ век.
Две трети от пътническите вагони на държавния железопътен превозвач са на възраст над 26 г. Само 44 вагона са на под 10 г., а още 14 – на до 20 г. От общо 599 пътнически вагона в експлоатация са 391, останалите са за ремонт.
Общо 190 са наличните дизелови и електрически локомотиви в „БДЖ-Товарни превози“, от които в експлоатация са 113, останалите са за ремонт. Най-много от тях са произведени в периода 1971-1984 г. и 1969-1979 г.
Почти половината от общо наличните товарни вагони – 2 079 от 4 588, са за ремонт, останалите се експлоатират. От тях 4 242 са на възраст над 30 г., само 11 са на 20-25 г., по-нови няма.
Желязков отбелязва, че според експлоатационната програма на жп превозвача за следващите 10 години предвижда поетапно уеднаквяване на сериите тягов подвижен състав за обслужване на пътнически влакове с цел облекчаване на технологичния ресурс за поддръжка, експлоатация и ремонти. В края на периода графикът на движението на влакове ще се обслужва от 160 бр. тягов подвижен състав и 450 бр. вакони.
Желязков подчертава, че през последните години стартира инвестиционна и ремонтна програма, с която да се удължи експлоатацията на тяговия подвижен състав с поне 15 г. и да се обновят част от локомотивите, влаковете и вагоните. В момента тече обществена поръчка за доставка на 16 нови електрически мотрисни влака, които ще обслужват направленията на бързите влакове. Поръчката обаче е блокирана заради жалба. Вече пристигат и първите нови локомотиви, закупени за първи път след 33-годишно прекъсване.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Дакота Джонсън, Нина Добрев и Ана де Армас демонстрираха супер фигури в чернo
Как да преодолеем усещането, че не сме достатъчно добри?
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?