Делът на младите хора в сегашните избори за парламент е по-голям от този през 2017 г., когато се избираха депутати за 44-то Народно събрание. Това показва публикация на Gallup International за активността на хората, които отидоха до изборните урни. Социолозите отчетоха и динамика в структурата на вота по заетост – работещи и незаети, които на тези избори са повече, отколкото преди четири години.
Докато през 2017 г. близо 30% от хората над 60 години са отишли до избирателните секции, този процент пада до 24,4% на 4 април.
Според социолозите това може да се дължи и на страха от коронавируса (една от причините за ниския вот на БСП), който препятства гласуването на възрастните хора. Друг фактор, който те отчитат като основен, е политизацията на младите от протестите през лятото на 2020 г. насам, която се вихреше в социалните медии - основен канал за комуникация в тази кампания.
Партиите с млад или високообразован и работещ електорат са представени по-добре на тези избори. От извадката се вижда, че гласувалите с висше образование са с дял от 43,8%, докато преди четири години те са заемали 41,1%.
Формации като „Има такъв народ“ са основни сред младия вот, затова и в кампанията си партията на Слави Трифонов не акцентира върху пандемията и коронавируса. Това е допълнителен фактор за „размяната“ на позициите на „Има такъв народ“ и БСП, констатират от социологическата агенция.
Изчисленията на база екзитпол показват, че около 600 хил. души са взели решението за кого ще гласуват между 1 и 4 април. Социолозите отчитат, че вотът на младите е типичен непредвидим фактор, който обикновено решава в последните дни и дори часове. Младите гласуват следобед, за разлика от „твърдите“ и зависимите гласоподаватели.
От динамиката на вота през самия изборен ден се разбира какъв е бил статусът към обяд и колко драматично се промениха нещата в следобедните часове.
С ръста на активността и младата „вълна“ за „Има такъв народ“ и Демократична България следобед, „олекнаха“ дяловете на твърдите подкрепи, посочват от „Галъп“. Този следобеден „спринт“ е и обяснението за разликата с моментните снимки на електоралните нагласи няколко дни по-рано. Става дума за мобилизация в последните дни и в самия ден на вота.
При Демократична България тази кампания в самия ден беше видима и организирана, а за партии като „Има такъв народ“ тя произтича от спецификата на младия електорат. Младите хора, за разлика от възрастните, се влияят и лесно в самия ден от социалните медии. Затова и кампаниите от типа „излез и гласувай“ се случват лесно именно в тези групи, а не сред възрастните, показват наблюденията на социолозите.
Динамика на вота в изборния ден
От „Галъп“ напомнят, че екзитполът е направен благодарение на БНТ, БНР, „Нова“ и „България он ер“.


Какво време ни очаква в неделя?
Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Румен Петков: Омразата тръгва от парламента
Желязков: Българските евромонети ще са законно платежно средство от 1 януари
„Арда“ надви „Локомотив“ на „Лаута”
Астън Вила прекъсна серията на Арсенал с гол в края
Покровск: Градът, който промени войната в Украйна