fallback

Очакванията за икономическата ситуация у нас леко се подобряват

Оценките на потребителите през април за намаляване на безработицата през следващите дванадесет месеца са по-умерени в сравнение с януари, констатира НСИ

12:48 | 07.05.21 г.

Потребителското доверие в България през април се увеличава в сравнение с три месеца по-рано, показват обобщени данни на Националния статистически институт за ключови показатели за България към 7 май.

Общият показател на доверие на потребителите през април нараства с 2,7 пункта спрямо нивото си от януари, като при населението в градовете увеличението е 2,4 пункта, а при населението в селата – 2,7 пункта.

                                      Показател на доверие на потребителите

Мненията на потребителите за развитието на общата икономическа ситуация в страната през последните дванадесет месеца, както и очакванията им за следващите дванадесет месеца, са по-малко негативни в сравнение с три месеца по-рано, констатират в НСИ.

                Оценка за общата икономическа ситуация в страната през последните 12 месеца

                Очаквания за общата икономическа ситуация в страната през следващите 12 месеца

По отношение на безработицата в страната през следващите дванадесет месеца прогнозите се изместват към по-умерените мнения, в резултат на което балансовият показател се понижава с 9,2 пункта.

                             Очаквания за безработицата през следващите 12 месеца

Оценките на потребителите относно настъпилите промени във финансовото състояние на техните домакинства една година назад, както и очакванията им за следващите дванадесет месеца, са по-неблагоприятни спрямо предходното наблюдение.

            Оценка на финансовото състояние на домакинствата през последните 12 месеца

           Очаквания за финансовото състояние на домакинствата през следващите 12 месеца

Същевременно потребителите продължават да считат, че през последните дванадесет месеца има покачване на потребителските цени, като инфлационните им очаквания се запазват и за следващите дванадесет месеца.

                          Инфлационни очаквания за следващите 12 месеца

През април обаче анкетата регистрира малко по-позитивна нагласа в намеренията на градското население относно извършването на разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба, за „покупка на кола“ и за „покупка или построяване на жилище (вила)“ през следващите дванадесет месеца, посочват от НСИ.

От Института уточняват, че при коментара на отговорите на потребителите за покупките (разходите) трябва да се има предвид, че въпросите се задават тримесечно, макар че тези покупки се извършват от потребителите през по-голям период от време. Ето защо е нормално преобладаващите стойности на балансите на мненията да са трайно разположени в отрицателната зона на графиките, но значение за икономическия анализ има посоката на движение на балансите на мненията като индикатори за положителна или отрицателна промяна.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 00:18 | 14.09.22 г.
fallback