fallback

България и Румъния проучват строежа на пет нови моста над Дунав

Българската страна има пълна готовност за пускането на фериботната връзка Русе-Гюргево

13:49 | 06.06.22 г. 4

България и Румъния започват едновременни предпроектни проучвания на петте локации от двете страни на Дунав за изграждане на нови мостове.

„За румънската страна драгирането на Дунав е приоритет. Българската страна ще отговори адекватно на това, като още от 20 юни Изпълнителна агенция „Проучване и поддържане на р. Дунав“ (ИАППД) започва драгиране на реката със собствени средства, а до една седмица ще обявим и обществена поръчка за драгажни дейности“, заяви министърът на транспорта и съобщенията Николай Събев по време на среща днес в Букурещ на съвместната българо-румънска работна група по свързаността, която е под патронажа на двамата министър-председатели. 

От румънска страна работната група е водена от Сорин Гриндяну, вицепремиер и министър на транспорта и инфраструктурата. Българската делегация беше придружавана от извънредния и пълномощен посланик на Република България в Букурещ Н.Пр. Радко Влайков, информират от транспортното министерство.

Министър Събев заяви, че е осигурено финансиране за удълбочаване на Дунав в размер на 15 млн. лева.

„Документацията е подготвена и вече е изпратена в Агенцията за обществени поръчки за предварителен контрол, а средствата са разпределени за 3-годишен период“, обясни той.

Припомняме, че в интервю за "24 часа" министърът на транспорта и съобщенията Николай Събев заяви, че се планира до 2026 г. да построим 5 нови моста над река Дунав. Той посочи, че от години се води дискусия къде точно може да се построи нов мост между България и Румъния.

Събев каза, че има междуправителствено споразумение, че от петте точки ще бъде избрана една и ще започне строеж. По думите на Събев България ще се опита да разшири това споразумение и да започне строеж на всичките пет точки.

Транспортният министър заяви, че има вариант някои от участъците да бъдат на концесия. Той добави, че тогава бенефициент и основен лидер в организацията е министерството на транспорта. Събев допълни, че кандидати за концесията не липсват, като има интерес от фирми от Турция и Южна Корея.

Министърът изрази увереност, че концесиите ще започнат до една година. Той заяви, че приоритет ще бъдат мостовете.

По думите му това обаче до голяма степен зависи и от Румъния. „Трябва да минем стадия на изучаване на геология, екология - всички важни неща, за да не сбъркаме в определянето на мястото. След което да решим кой и как ще ги прави и кой е подходящият начин, така че да имаме паралелно строителство“, каза Събев.

По отношение на общия проект Fast Danube Събев и Гриндяну се разбраха до края на 2022 г. обща работна група да подготви съвместния проект за финансиране от ЕК на набелязаните инженерни мерки по реката.

Събев информира румънския си колега, че България има пълна готовност за пускането на фериботната връзка Русе-Гюргево и предложи да се извършва общ граничен контрол в Русе, докато в Гюргево се създадат необходимите условия за това. Вицепремиерът Гриндяну пое ангажимент да съдейства пред местните власти за ускоряване на действията в Гюргево.

Българската страна е предвидила да започне ремонт на своята част от Дунав мост I през юли, което от гледна точка на румънската делегация може да създаде сериозни проблеми за туристическите и търговските потоци. Министър Събев ще обсъди въпроса с вицепремиера Гроздан Караджов, за да може да се планира времето за ремонт така, че трафикът между двете държави да се затрудни в минимална степен.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:18 | 14.09.22 г.
fallback