fallback

БДЖ ще продължи да получава държавна субидия

Железниците ще прехвърлят от активите си сграден фонд на държавата, с които ще бъде обезпечено плащането към Световната банка

18:59 | 06.08.12 г.
Автор - снимка
Редактор

Държавната субсидия за железницата за месеците юли и август ще бъде преведена на железницата. Съкращения в персонала на БДЖ няма да има, както и няма да бъдат спирани влакове.

Това съобщи министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски след работна среща в Министерството на финансите, на която бяха обсъдени мерките за преструктуриране и оздравяване на дружеството.

Според Московски ръководството на БДЖ, транспортното и финансовото министерство са стигнали до споразумението да се възстанови напълно субсидията за железницата, която ще бъде изплатена до края на текущата отчетна година.

„Мерките, които трябва да предприемем краткосрочно, са по всякакъв начин да се намалят допълнително разходите на дружествата и да се увеличат приходите. Веднага след като започне новата сесия на Народното събрание, ще бъдат внесени промени в закона за т.нар. безбилетни пътувания или – пътуванията гратис. Ще бъдат предприети реални мерки, които да позволят както на служителите на БДЖ, така и на служителите на транспортна полиция реално да съставят актове, които да доведат до реална събираемост на санкциите от безбилетните пътувания. Там резервите са в милиони", допълни Московски.

Същевременно той съобщи,че ще бъдат внесени и промени в закона и ще бъде въведено утежняване за криминалното деяние за кражби както на части, така и на горива.

Третата оздравителна мярка, приета на срещата, е БДЖ да прехвърли от активите си сграден фонд или почивни бази на държавата. С тях ще бъде обезпечено плащането към Световната банка, която е кредитор на железниците. Лихвите по този заем в момента се погасяват от финансовото министерство.

По-рано през деня шефът на железничарския синдикат Петър Бунев прогнозира пред Investor.bg, че е възможно 60 влака да бъдат спрени и близо 1000 железничари – съкратени. Тези действия според него може да са част от мерките за повторно „оздравяване“ на БДЖ Холдинг, които ръководството на железницата трябваше да изготви до края на днешния ден.

В крайна сметка предполаганите от него промени се оказаха различни от тези, които днес бяха приети.

В петък министърът на финансите Симеон Дянков постави ултиматум на ръководството на БДЖ, което трябваше да представи мерки за съкращаване на разходите на дружеството. Ако тези промени в железницата бъдат одобрени от Министерството на финансите ще изплатят държавната субсидия на железницата, която й се полага по закон.

Въпросната държавна помощ бе спряна от финансовото министерство през юли т.г., защото холдингът бе преустановил плащането си по заем, изтеглен от Световната банка. Тези средства, които държавата е задължена да изплаща на железницата, са жизненоважни за нея, а без тях БДЖ няма финансовата възможност да извършва нормално работата си.

В тази връзка миналата седмица изпълнителният директор на БДЖ Йордан Недев заяви, че ако държавата не поднови плащането на субсидията най-вероятно пътническите превози ще трябва да бъдат спрени от средата на август.

Според Бунев спирането на влакове ще се дължи главно на факта, че повечето от подвижния състав е в „окаяно“ състояние и има нужда от спешен ремонт.

„Друг е въпросът защо ръководството на железницата не изпълнява ремонтните си договори, за които говори. Нали са сключени договори за поправка на тези вагони, тогава защо не ги ремонтират? Тепърва ще проверим къде по веригата нещата не се случват както трябва“, заяви синдикалистът.

Според отчетни данни, които Бунев представи по-рано днес, през първите 6 месеца на тази година БДЖ е успяло да генерира с 20 млн. лв по-ниски приходи от предвидените в бизнес плана за 2012 г. Близо 15 млн. от тях не са достигнати, защото железницата е превозила 1 млн. тона товари по-малко от предвиденото по план. Останалите 5 млн. лв., предварително заложени в програмата на холдинга за 2012 г., не са постигнати, защото железницата е превозила с 1,5 млн. пътника по-малко от очакваните.

Синдикалистът съобщи още, че във връзка с "оздравителните" реформи голям брой железничари ще стачкуват още през септември.

Според бившия министър на транспорта Николай Василев спасяването на железницата изисква 4 основни мерки, които най-вероятно ще бъдат предприети от шефовете на холдинга.

„Нужно е навременно съкращаване на разходите чрез освобождаване на определен брой персонал. Приходите трябва да бъдат увеличени, като най-ефективно да се закрият линиите, които са губещи. Прекратяването на злоупотребите в холдинга като трета мярка също е от голямо значение. Кражбата на дизел трябва да бъде прекратена. Освен всичко това трябва да бъдат продадени всички възможни оперативни активи, като стари вагони и влакове, имоти и друг инвентар, който може да бъде даден на скрап“, коментира Василев пред Investor.bg.

За някои съкращаването на персонал и „орязването“ на някои линии, както и спирането на голям брой влакове, са мерки, които ще подействат „оздравително“ на дружеството. За други обаче тези промени ще окажат отрицателно влияние. Милчо Ламбрев, изпълнителен директор на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) заяви пред Investor.bg, че тези мерки вероятно ще попречат на нормалната работа на НКЖИ и приходите на компанията ще намалеят драстично.

Ламбрев отрече да участва в кризисния щаб, който ще бъде свикан тази седмица във връзка с проблемите на железницата.

„Бих се радвал да участвам не в кризисен щаб, а в „анти-кризисен". НКЖИ няма право да взема решения и да се меси в ръководството на БДЖ, но промените, които то ще въведе, ще ни се отразят пряко“, допълни Ламбрев.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 02:08 | 11.09.22 г.
fallback