fallback

Над 26 млн. лева са изхарчени без ефект за образователна интеграция на ромите

Одит на Сметната палата установи сериозни диспропорции в съотношението между прогнозните разходи и очакваните резултати

18:00 | 20.10.16 г. 9

С финансиране за над 26 млн. лева не е постигната ефективна и трайна образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства през периода 2012 - 2014 г., констатира одит на Сметната палата, която провери как са изразходвани средствата през периода в системата на образованието.

Парите са осигурени от бюджета на Центъра за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства - 3,4 млн. лева, от Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ - над 21,4 млн. лева, и близо 1,2 млн. лв. са от други европейски източници.

Проверката на Сметната палата, която обхвана периода от 1 януари 2012 г. до 31 декември 2014 г., трябваше да установи дали са ефективни дейностите за постигане на образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства.

Нейната цел е да осигури равен достъп до качествено образование за всички деца и ученици, успешна социализация и съхраняване и развиване на културната идентичност.

Оказа се обаче, че през годините трудно се решават проблемите, които се отнасят до ромския етнос.

В миналото са създадени „сегрегирани училища“ в квартали с преобладаващо ромско население. Сега предпоставка за успешна образователна интеграция при сформирането на групите в детските градини и на паралелките в училищата е условието етническият състав на децата и учениците в тях да отразява пропорционално етнокултурните характеристики на населението в съответното селище.

По данни на НСИ от преброяването на населението българската етническа група обхваща 5 664 624 души, или 84,8% от всички граждани. Турската етническа група е втората по численост - 588 318 лица и представлява 8,8%, а ромите са третата по големина етническа група - 325 343 души, или 4,9% от българските граждани.

При одита са проверени, анализирани и оценени механизмите за изпълнение на политиката в тази област в системата на образованието, а също и изпълнението на политиката от регионалните инспекторати по образованието и Центъра за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства.

Одитът на Сметната палата констатира, че приоритетът на Стратегията за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства (2010-2015) за „пълноценна интеграция на ромските деца и ученици чрез десегрегация на детските градини и училищата в обособените ромски квартали и създаване на условия за равен достъп до качествено образование извън тях“, не е изпълняван с ефективни дейности.

Въвеждана е целодневна организация на обучение, осигурявано е допълнително обучение за децата, на които българският не е майчин език, но действащата законова и подзаконова нормативна уредба не е изчерпателна и не е предвиден държавен образователен стандарт с правила за образователната интеграция на децата и учениците от етническите малцинства.

Този въпрос ще се решава с новия образователен закон. 

Не са създадени условия за добра координация между дирекции, второстепенни разпоредители с бюджетни кредити, общини и структури, работещи по проблемите на образователната интеграция. Това пречи на обединяването и синхронизирането на усилията в цялостен интегриран подход за ефективност и устойчивост на резултатите, установява проверката на одиторите.

Не е определен ред за събирането на данни за етническия произход на децата и учениците по проекти, финансирани от национални програми и със средства по три схеми на ОП „Развитие на човешките ресурси“ (ОПРЧР). Това затруднява оценяването дали са постигнати целите и планираните ефекти, е само един от пропуските при реализацията на интеграцията.

Така например, за усвоените по схемите около 21,45 млн. лв. за периода са посочени индикатори за изпълнение и за резултат – трябва да има над 89 хиляди лица, участващи в мерки за превенция на ранното отпадане от училище (деца, ученици, учители и родители) и близо 33 хиляди ученици, отново интегрирани в образователната система. Тези цифри обаче не носят информация какъв е броят на децата от етническите групи.

Сметната палата преценява, че не е ефективен контролът, който осъществяват регионалните инспекторати по образованието, за изпълнение на дейностите за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства.

Липсва адекватна система за оценяване на проектните предложения от Центъра за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства и това поражда рискове за значителен субективизъм, развитие на корупционни практики, както и риск да бъдат финансирани проекти с участието на минимален брой деца и ученици от етническите малцинства.

От Сметната палата посочват такъв пример с конкурсните процедури на Центъра, при които няма конкретни изисквания към целевите групи - допустими са за финансиране всички деца и ученици, участващи в процеса на образователна интеграция, учители и родители. А в аналогична схема, финансирана по ОПРЧР, е предвидено най-малко 30% от участниците във всеки проект да бъдат деца и ученици от етнически малцинствени групи, които отпадат или въобще не попадат в образователния процес.

Насоките за кандидатстване по конкурсните процедури на Центъра за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства съдържат и субективни критерии и показатели за оценка, категорични са одиторите.

При едно от проектните предложения не става ясно по какъв начин е извършена оценката на въпроса и на каква база са поставени точките в индивидуалните оценъчни таблици.

Сериозни диспропорции има в оценката доколко необходими и обосновани са предложените разходи и задоволително ли е съотношението между прогнозните разходи и очакваните резултати и др. 

За друг проект има съществена разлика между индивидуалните оценки на членовете на оценителната комисия.

Аналогично е положението при показателите, показващи достатъчни ли са капацитетът на водещата организация и на партньора по проекта, съответствието на целите, ясно ли са дефинирани и стратегически избрани участниците в проекта, изпълним ли е планът за действие, където оценките варират от „задоволително“ до „много добро“.

Една от индивидуалните оценъчни таблици е попълнена с молив, а останалите са омастилени, като са налице данни за поправка на оценките, констатира още проверката на одитната институция.

Сметната палата е дала три препоръки към министъра на образованието и науката и 18 препоръки към управителния съвет и директора на Центъра за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:37 | 09.09.22 г.
fallback