fallback

Защо новите данъци за автомобилите няма да намалят вноса на стари возила?

Общинските съвети трябва да определят основата на данъка, съветва Христо Христов, председател на Асоциацията на вносителите на автомобили

13:16 | 19.10.18 г. 11

Собствениците на по-нови автомобили ще бъдат по-ощетени от поправките в закона, въвеждащи по-голям данък за по-старите автомобили. Това мнение изрази по БНР Христо Христов, председател на Асоциацията на вносителите на автомобили.

Според него с новоприетите поправки няма да бъде постигната целта за ограничаване на старите возила.

По думите му ще има повишение, „но на фона на основата, върху която ще се увеличи, говорим ефективно за увеличение между 6 и 20 лева".

Христов посочи, че е правилно общинските съвети да определят основата на данъка.

"За определен клас автомобили тя варира от 54 стотинки до 1,62 лева, което е 1,20 разлика и ако в един град основата се определя на 60 ст., в другия може да е 1,60 лв., и тук се получава много голяма разлика", подчерта той.

Председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили изрази опасения, че „при автомобилите, които се стремим да ограничим, едва ли ще има някаква промяна“.

"За автомобилите от 15 до 20 години базата, която определя общинския съвет, се умножава по едно. Доколкото разбирам, няма да има промяна, защото умножаваме по едно. В същото време при автомобилите до пет години умножаваме по 2,3. Няма мотив и логика защо отново по-новите автомобили ще плащат по-голям данък при положение, че заявяваме цел да ограничаваме старите автомобили", категоричен е Христов.

Експертът предупреди водачите да погледнат талоните на автомобилите си за означена еврокатегория или липсваща такава, заместена от звездички.

"Ако има звездички, с извинение, пак гледаме небето. Ще ни таксуват като автомобил, който няма еврокатегория. И, за да се докаже еврокатегорията, трябва да се отиде до официалния представител. Те ще ви издадат удостоверение за еврокатегорията, но там се заплаща минимум 50,60,80 лева и става така, че се обезсмисля това, което обясняват нашите народни представители – отстъпки еврокатегория. Именно тези, за съжаление, които са с по-старите автомобили, те ще бъдат засегнати от това, защото не се вписва еврокатегорията", заяви Христо Христов.

Той цитира и данни на Пътна полиция, според които около 60% от автопарка у нас се състои от стари автомобили над 15 години, което е изключително висок процент.

Председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили прогнозира, че броят на старите автомобили у нас до края на 2020 г. ще се увеличи поне със 150 хиляди, а страната ни ще бъде автоморгата на Европа.

"България ще бъде автоморгата на Европа, може би на света, поради две причини – данъчното облагане на превозните средства и екотаксата. Докато не се промени данъчното облагане и не отпадне екотаксата, ние ще бъдем автоморга, защото екотаксата е един билет за баня. Плащаш и замърсяваш колкото искаш", емоционално коментира Христов.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 01:43 | 14.09.22 г.
fallback