fallback

НАП: Няма да има хаос с касовите апарати, фирмите имат време да спазят правилата

Не се очакват технически проблеми, свързани с обработката на информацията или сървъра от страна на НАП, категорични са данъчните

12:52 | 10.01.19 г. 7

Няма да има хаос с въвеждането на новите изисквания за касовите апарати и софтуера за управление на продажбите. Това заяви говорителят на НАП Росен Бъчваров по време на брифинг за журналисти в сградата на ведомството.

Според него, ако фирмите започнат веднага подмяна или актуализация на касовите си апарати, а не чакат до последния момент, ще успеят да го направят в определения за това срок, който е до края на март. Бъчваров е категоричен, че оставащите близо 80 дни са достатъчни.

Припомняме, че всички фирми трябва да сменят софтуера за управление на продажбите си в търговските обекти и касовите си апарати, като срокът за регистрираните по ДДС търговци е 31 март 2019 г., а за фирмите без ДДС регистрация – до края на юни 2019 г.

С промени в законодателството от 1 април 2019 г. се забранява едновременната употреба на касов апарат и софтуер, управляващ продажбите в един и същи обект, без софтуерът и касовият апарат да са свързани и софтуерът да отговаря на новите изисквания в наредба Н-18/2006г. Въвежда се изискване софтуерът задължително да управлява всички фискални устройства или принтери. Едновременно с това са въведени и нови изисквания към касовите апарати, като всяка касова бележка трябва да има отпечатан QR код и данни за нея да се подават към сървърите на НАП в реално време. Новите правила забраняват издаването на т.нар. служебни бонове. 

От приходната агенция съветват всеки търговец, който ползва софтуер за управление на продажбите, да се свърже с производителя му и да провери дали той ще бъде доработен съобразно новите правила. Производителите на подобен софтуер, от своя страна, са длъжни да декларират съответствие на продуктите си с променените законови изисквания, а публичен списък на софтуерите е достъпен на Портала за електронни услуги на НАП.

Росен Бъчваров обяви още, че не се очакват технически проблеми, свързани с обработката на информацията или сървъра от страна на НАП. Според него няма дефицит на фискални устройства и принтери, както твърдят представители на бизнеса. Той добави още, че 50% от съществуващите касови апарати отговарят на изискванията и при тях ще се наложи само актуализация на софтуера.

„Дори и в момента ние обменяме стотици милиони електронни документи и го правим в последните 20 години за над 3 млн. наши клиенти, спестявайки им всяка година над 300 млн. лв. административни разходи. Така че нашето послание към бизнеса е – свържете се веднага с производителя на софтуера за управление на продажбите, за да обсъдите времето и технологиите, за които този софтуер в комбинация с хардуера на фискалното устройство да бъде актуализиран“, призова говорителят на НАП.

Според бизнеса обаче сроковете за изпълнение на новата наредба за касовите апарати са невъзможно кратки, текстовете на подзаконовия нормативен акт все още са неясни и оставят доста възможности за различни тълкувания.

В края на миналата от Българска стопанска камара (БСК) поискаха спешна среща с министър-председателя Бойко Борисов, на която да обсъдят проблема. Тя така и не се състоя, но според БСК процесът по доставка, закупуване, сертифициране, инсталиране и пускане в експлоатация (вкл. обучение на персонала) на новите фискални устройства ще отнеме не по-малко от 18 месеца.

Бизнесът твърди още, че промените в наредбата са в разрез със законодателството в областта на закрилата на интелектуалната собственост и защитата на личните данни и създават нова административна и финансова тежест върху светлия бизнес, докато сивата икономика ще продължи да работи по същия начин, по който е работила и досега.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:21 | 14.09.22 г.
fallback