fallback

Предколедно: Нови правила за отчитане продажбите на електронните магазини

Сегашната уредба ограничава неприсъствените плащания с дебитна или кредитна карта

16:50 | 20.12.19 г. 1

В един от последните работни дни за 2019 г. Министерството на финансите предлага промяна в Наредба Н-18, отнасяща се до възможностите за отчитане на продажбите през електронен магазин. Предложението е публикувано на Портала за обществени консултации на Министерския съвет, както и на сайта на финансовото ведомство. Ремонтът на подзаконовия нормативен акт е пореден, като предишните бяха свързани с много дебати и съсипани нерви от страна на бизнеса.

Заложените в наредбата за касовите апарати срокове и изисквания към бизнеса бяха променяни толкова пъти, че е трудно в целия създал се хаос да бъде проследено безпроблемно какво точно и за кого предстои.

За новата промяна стана ясно още по време на приемането на промените в данъчните закони. Според икономическите оператори досегашната уредба създава предпоставки за ограничаване на неприсъствените плащания с дебитна или кредитна карта, пише в мотивите за промяна на наредбата.

Според новите текстове електронните магазини ще регистрират и отчитат продажбите вместо с фискален или системен бон, чрез друг документ, в случаите, когато е извършено неприсъствено плащане с кредитна или дебитна карта. 

За да могат да се ползват от предложения нов ред за регистриране и отчитане на продажбите, юридическите лица ще дават допълнителна информация относно електронния си магазин и за методите на плащане в него, доставчиците на платежни услуги, с които има сключен договор за предоставяне на виртуален ПОС, платежните сметки, по които получават плащания от продажбите на стоки или услуги, включително тези, с които е виртуалният ПОС.

Предлага се удължаване на срока за лицата, използващи интегрираните автоматизирани системи за управление на търговската дейност, за привеждане в съответствие с изискванията на наредбата. Предлага се срокът да се удължи до 31 март 2020 година.

В момента според закона за ДДС не се прави разлика между присъствено и неприсъствено плащане с кредитна или дебитна карта, като и при двата случая на плащане за продажба/доставка следва да бъде издадена касова бележка. От своя страна доставчиците на платежни услуги, участващи при извършването на картовите плащания по силата на законодателството, за целите на дейността си събират и разполагат със стандартизирана информация относно всяка осъществена транзакция при картово плащане, независимо дали плащането е присъствено или неприсъствено. 

Така при продажби/доставки, по които се извършват плащания с кредитна или дебитна карта, към настоящия момент нормативната уредба изисква регистрирането и отчитането ѝ чрез издаване на фискален или системен бон. Според българското законодателство електронната търговия не се различава от конвенционалната търговия във физически търговски обект, дори по обем някои сектори от търговията в електронна среда изпреварват конвенционалните продажби. Характерният начин на плащане по продажби/доставки при електронната търговия е неприсъствено плащане чрез софтуерно идентифициране на кредитна или дебитна карта без физическо прочитане на картата и без едновременното физическо присъствие на продавача и купувача, когато предоставянето на стоките или на услугите се извършва на място, различно от търговските помещения на търговеца, на адрес, посочен от клиента, най-често домашен адрес.

В тази връзка се предлага да отпадне изискването за издаване на фискален бон при неприсъствено плащане с кредитна или дебитна карта, като се предоставя възможност на задължените лица да издават друг документ за продажбата на клиента при условие, че се подават информация и данни за продажбата на НАП. Минималните изисквания към участниците в покупко-продажбата и информацията, която ще бъде предоставяна на НАП с цел защита на фиска, се предвижда да бъдат уредени именно в Наредба № Н-18 до 3 месеца след влизането на промените по ЗКПО.

С приемането на данъчните закони се даде и нова дефиниция на понятието електронен магазин, а именно: интернет сайт, чрез който се извършва продажба на стоки/услуги чрез сключване на договор от разстояние по чл. 45 от Закона за защита на потребителите и който предоставя възможност за избор на клиента на стоки/услуги чрез потребителска кошница или по друг начин, както и за предоставяне на информация за контакт с купувача, адреса на доставка и метода за плащане. Тепърва обаче предстои да се разбере какви ще бъдат изискванията към софтуерите за управлението на продажбите им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин.

Предвид установените затруднения е сформирана работна група съвместно с представители на Българска народна банка, Комисията за защита на потребителите, Асоциацията за електронна търговия, доставчици на платежни услуги, платежни системи, браншови и работодателски организации, организации представляващи разработчиците на софтуер, дистрибуторите, производителите и вносителите на фискални устройства, и др. и е изготвен анализ на възможностите за алтернативно регистриране и отчитане на продажбите в сектор „електронна търговия“.

С оглед на това, че неприсъствените плащания са проследими и прозрачни, и въз основа на анализа се предлага да бъде създаден алтернативен ред за регистриране и отчитане на продажбите, по които плащанията са извършени неприсъствено чрез дебитна или кредитна карта. С оглед осъществяване на ефективен данъчно-осигурителен контрол, целта е да бъде осигурена надеждна одитна следа. Предложеният алтернативен ред се предлага в отговор на заявено желание от страна на икономическите оператори, осъществяващи търговия чрез електронен магазин, и не представлява допълнителна административна или финансова тежест за тези лица. Избирайки да прилагат този ред, за лицата ще отпадне задължението за използване на фискално устройство. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 20:42 | 13.09.22 г.
fallback