Единното европейско небе се оказа инициатива, която 10 години след създаването си, още не е дала резултат. Така поне гласят печалните изводи на ЕК по отношение на развитието на проекта.
Целта на Единното европейско небе беше да намали наполовина разходите по въздушното движение. През 2001 г., когато приключваха обсъжданията по споразумението, в Европа един на всеки три полета имаше закъснение. Средното закъснение през 1999 г. бе от около 25 мин и достигаше няколко часа в пиковите периоди. Двете причини за това бяха продължаващото нарастване на въздушния трафик - средно с 5% годишно и неефективното организиране на въздушното пространство в Европа, което бе разпокъсано от национални граници и политически интереси, което не може да се справи с нарастването на въздушния трафик. Именно заради втората причина започна обсъждането за Единното небе.
Но данните показват, че въздушното пространство над Стария континент е все още разпокъсано, а това удължава полетите със средно 42 километра.
По-дългите полети означават повече средства за керосин, но и повече изгорели газове и замърсяване на околната среда. Самолетите закъсняват от разписанието си, а това води до по-високи такси за ползване. Неефективността коства допълнителни около 5 млрд. евро, изчисляват от ЕК.
Чиновниците посочват като добър пример САЩ – при същото въздушно пространство, но много по-добър контрол – съответно и трафикът е по-голям, и разходите са два пъти по-ниски.
Комисарят по въпросите на транспорта Сийм Калас коментира, че през пролетта на 2013 година ще представи законодателни предложения, чиято цел е да ускорят изпълнението на инициативата.
В Европа има повече 440 летища, а всяка година пътуващите със самолет се увеличават. Без единна система за управление на въздушното пространство скоро ще бъдем изправени пред истински хаос в небето, предупреждават още от ЕК. До 2050 година разходите от въздушните „задръствания“ ще станат с 50% по-високи.


Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Покровск: Градът, който промени войната в Украйна
Кадиров: Зеленски отдавна не е легитимен президент на Украйна
Спират камионите през „Капитан Петко войвода–Орменио“
Защо туристи посещават места на зверства?
Община Царево задейства системата BG Alert