Откакто гигантският круизен кораб „Коста Конкордия“ заседна край бреговете на Изола дел Джилио през 2012 г., жителите на острова живеят с един стоманен труп, издигащ се над тях, който им напомня непрестанно за инцидента, отнел 32 човешки живота. Два пъти по-големият от „Титаник“ кораб премина твърде близо до тосканския остров, когато се удари в скала и частично потъна. Корабът е на същото място и до днес, пише Quartz.
На 20-и или 21-ви юли плавателното средство най-сетне ще бъде премахнато като част от най-голямата спасителна операция в историята, която вече е в своята финална фаза. По времето, когато бъде завършен, огромният проект ще вкара повече от 1 млрд. долара в италианската икономика.
Корабът, чийто капитан Франческо Скетино позорно го изостави преди пътниците да бъдат евакуирани, и който е съден за непредумишлено убийство, струва на круизната компания Costa Croicere 450 млн. евро (600 млн. долара).
Спасителните операции започнаха през февруари 2012 г. с премахването на 5645 тона гориво, предотвратявайки възможността за огромно природно бедствие на италианската брегова линия. След това през септември 2013 г. корабът беше наклонен и беше подпрян на платформа в очакване на мига, в който най-сетне ще бъде премахнат от мястото.
Последната фаза от операцията започна на 14-и юли и корабът най-накрая е изкаран на повърхността. На 22-и юли той ще бъде превозен цели 370 км до Генуа. Там той ще бъде разглобен на части – работа, която ще отнеме две години и ще осигури работа на стотици хора.
Цената на спасителната операция досега е приблизително 1,1 млрд. евро, въпреки че прогнозите показват, че цялата сметка за Carnival Cruise, британско-американската компания, която притежава Costa Croicere, ще достигне 1,5 млрд. евро.
По-голямата част от парите, около 61%, ще бъдат похарчени за италиански стоки и услуги, твърди главният изпълнителен директор на Costa Crociere Майкъл Там. Това може и да изглежда малка сума, но сега са трудни времена за икономиката на Италия и дори и малките неща са от значение за нея, допълва Quartz. Costa Crociere е базиран в Генуа оператор на лайнери, придобит от Carnival Corporation през 2000 г.
Въпреки че акцентира върху факта, че става дума за трагично събитие, министърът на околната среда на Италия Джанлука Галети подчертава, че италианското участие в операцията е успех за страната.
Мениджърите на няколко чуждестранни пристанища, включително в Норвегия, Великобритания и Турция, отправиха предложения те да демонтират кораба. Пристанището на Измир, Турция, пък дори предложи да свърши работата за 40 млн. евро – наполовина на сумата, предложена от Генуа. И все пак Генуа спечели заради своето географско и инфраструктурно предимство.


Меси донесе победата на Локо (Сф) над Ботев (Пд) в драматичен мач с пет гола
Задействаха BG-ALERT в Бургаско, две реки преляха
Седмичен хороскоп 8 - 14 декември 2025
Паника заради еврото: Хората се страхуват от измами и скок на цените
Учениците в Германия скочиха срещу закона за военната служба
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Новата стратегия за национална сигурност на Тръмп е насочена към Европа
Като робство е, нямаш права: Говорят дезертирали руски войници
Невероятен Никулден в Бургас: От ледено плуване до празнични сцени и рибен курбан
Мощни слънчеви изригвания следващите три дни
Локо София удари Ботев Пловдив в истинска драма с пет гола