fallback

Дания забранява продажбата на бензинови и дизелови автомобили до 2030 г.

Правителството на Ларс Расмусен изготвя план за освобождаването на електроенергийния сектор на страната от изкопаеми горива до 2050 г.

09:56 | 03.10.18 г. 5

Дания обяви, че ще забрани продажбата на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене до 2030 г., като се надява дотогава вече да разполага с около 1 млн. електрически коли по пътищата, съобщава Euractiv.

В реч пред датския парламент министър-председателят Ларс Льоке Расмусен заяви, че „дизеловите и бензинови автомобили в Дания трябва да останат в миналото. Бъдещето е зелено“, добавяйки, че всички продажби на нови превозни средства, ползващи изкопаеми течни горива, ще бъдат спрени до 2030 г. 

Датският енергиен министър Ларс Лилехолт обяви приемането на забраната по време на правителствения съвет, дискутиращ въпросите за климата през изминалата седмица.

„Само за 12 години ще прекратим продажбата на нови дизелови и бензинови автомобили. А за 17 години всяка нова кола в Дания трябва да бъде електрическа или друг тип, които да работят при нулеви емисии на вредни газове“, заяви Расмусен.

Изявлението поставя въпросителна около използването на хибридните автомобили, които също се очаква да бъдат забранени в страната след 2035 г.

Датският премиер повиши и бройката на електромобилите, които трябва да бъдат закупени и пуснати в употреба до 2030 г. Расмусен призна, че този преход няма да бъде лесен, както и увеличаването на броя на електрическите превозни средства от половин милион (предложени от Съвета на климата) до един.

Понастоящем Дания има малко над 2 млн. автомобила, което значи че след 2030 г. електрическите автомобили ще представляват 50% от общия автопарк на страната.

Андрес Стуге, заместник-директор в енергийната компания Dansk Energi, реагира на обявената от правителството забрана чрез съобщение в Twitter, заявявайки, че „електроенергийният сектор е готов да подкрепи постепенното спиране на продажбите на бензинови и дизелови автомобили“ и добавяйки, че индустрията трябва да осигури необходимата инфраструктура.

На фона на приетата забрана обаче продажбите на електромобили в Дания намаляват, след като правителството прекрати схемата за стимули в началото на 2017 г. През 2015 г. са били регистрирани 4762 продажби на електрически коли, като този брой се е понижил до 1438 автомобила през 2016 г. и 913 коли през 2017 г.

През 2017 г. продажбите на електромобили съставляват едва 0,4% от местния пазар, докато при Швеция и Норвегия те са съответно 5,3% и 39%.

Правителството на Расмусен реши да прекрати освобождаването от данъци и такси за регистрация на автомобили с електрическо задвижване, като вместо това Дания ще се сдобие с друга схема.

Сега изглежда, че датският премиер ще трябва да се заеме отново с данъчните стимули, за да трансформира пазара така, че да стане удобна среда за осъществяването на амбициозния план.

Тъй като Дания няма вътрешна автомобилна индустрия, тя налага мита на вносните автомобили, които в миналото са достигали до 180%.

Следващата седмица правителството трябва да излезе с конкретни данни и да разкрие своя план за климата, като подробно посочи как Дания ще намали емисиите от различните сектори. Кабинетът на Расмусен се надява да „освободи“ електроенергийния си сектор от изкопаемите горива до 2050 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 02:56 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Европа виж още