fallback

Екологичните данъци за авиацията се увеличават въпреки недоволството

Чрез новите мерки Франция очаква да генерира годишно до 180 млн. евро

16:04 | 20.07.19 г. 4

През април Ryanair стана първата авиокомпания, която беше включена сред десетте най-големи замърсители на въздуха в Европа, като някои я нарекоха „новата въглищна“ индустрия.

Големите икономики като Франция и Германия започнаха да търсят алтернативи за намаляване на въздействието на въздушния транспорт върху качеството на въздуха, налагайки нови данъци, пише Euractiv.

На 9 юли Франция обяви, че ще въвежда данък върху всички пътувания по въздух, което ще доведе до спад в стойността на акциите на някои от най-големите авиокомпании в Европа. 

Различни държави членки на Европейския съюз (ЕС), включително Германия и Холандия, също въвеждат или разработват подобни данъци. Страните, които зависят от приходите от туризма, стимулирани от въздушния транспорт, обаче не са толкова въодушевени.

Крайната цел е да се намали въздействието на въздушния транспорт върху околната среда, да се подкрепят алтернативни, по-зелени възможности и да се генерират допълнителни 39 млрд. евро печалба годишно за страните от ЕС, сочат някои проучвания. Водещите авиокомпании, включително Ryanair, смятат, че това не е дългосрочно решение.

Протестът на авиокомпаниите

В отговор на увеличаващия се натиск от екологични антиавиационни организации, които открито се обявиха против въздушните полети, изпълнителният директор на Ryanair Майкъл О'Лиъри коментира наскоро, че „данъчното облагане е понятие, което се намира твърде далеч от подобряването на околната среда“.

Според О'Лиъри, който в момента е председател на Airlines for Europe, отделяните от авиокомпаниите емисии представляват едва около 2% от глобалните количества.

Ако не се предприемат по-сериозни действия, се предвижда количеството емисии да се увеличи с около 70% през 2020 г. в сравнение с обема им от 2005 г. Международната организация за гражданска авиация (International Civil Aviation Organization - ICAO) прогнозира, че до 2050 г. тези емисии могат да нараснат от 300% до 700%.

О'Лиъри подчерта, че вместо да облагат авиокомпаниите, парите трябва да бъдат инвестирани в научни изследвания и развитие на въздухоплавателните средства, като се акцентира върху биогоривата и ефективността на самолетите. Авиокомпаниите подчертават и необходимостта от подобряване на управлението на въздушното движение за по-ефективно маршрутизиране.

Той предупреди също, че увеличаването на данъците ще коства на европейците работни места и ще попречи на икономическия растеж, като в същото време и ще накаже потребителите с по-високи цени на билетите.

Но доклад на Европейската комисия (ЕК), публикуван за първи път от Financial Times през май, стига до заключението, че данъкът върху керосина от 330 евро за хиляда литра ще намали емисиите с 11%, с "незначително" въздействие върху заетостта и европейския брутен вътрешен продукт.

Главният изпълнителен директор на International Airlines Group Уили Уолш се съгласи, че е необходима научноизследователска и развойна дейност, добавяйки, че „това няма да бъде бързо решение, тъй като става въпрос за структурен проблем“.

Национални модели

Зелените данъци, наложени от френското правителство, ще достигат размер от 18 евро на полет, с очакване да се генерират по този начин приблизително 180 млн. евро годишно.

Този ход, който ще влезе в сила от 2020 г., ще въведе данък от 1,50 евро за билети за икономична класа за вътрешни полети и тези в Европа, каза министърът на транспорта Елизабет Борне. Прекачването и пристигащите полети ще бъдат изключени от облагане с данък.

Френското правителство обяви, че натрупаните от данъците пари ще бъдат използвани за по-нататъшното развитие на по-малко замърсяващи транспортни алтернативи - градски автобуси, тролейбуси, влакове и фериботи.

Германският еквивалент на този данък представлява такса за пътническите полети. Дължимата сума на пътник зависи от разстоянието, като цените варират от 7,38 до 41,49 евро за пътник според разстоянието.

Холандското правителство също търси различни екологично съобразни алтернативи на подобен тип пътувания, като формулира план за въвеждане на такса за въздушен транспорт от 1 януари 2021 година.

Правителството обяви, че европейският данък върху авиацията е за предпочитане, но временно е избрало да изготви национален законопроект, който ще приложи данък в размер на 7 евро за всички европейски полети.

Точният размер на данъка според холандския план ще бъде определен в проектобюджетния план за 2021 г., но правителството очаква стойностите да останат под 7,50 евро, като се вземе предвид инфлацията.

Холандският държавен секретар по финансите, Мено Снел заяви, че „за разлика от пътуванията с кола, автобус или влак, международните полети от Холандия не се облагат по никакъв начин от холандското правителство“.

 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:28 | 11.09.22 г.
fallback
Още от Европа виж още