България ще получи почти 30,2 млн. евро от Механизма за свързване на Европа за реализацията на пет железопътни проекта, съобщават от Европейската комисия (ЕК).
Най-голямо финансиране – почти 12,2 млн. евро, получава проектът за модернизацията на тяговите подстанции във Враца и Перник.
Малко над 8,9 млн. евро се отпускат за проучвания във връзка с удвояването на жп трасето Пловдив – Свиленград – граница с Турция, 4,9 млн. лева са за проучвания и проектиране на модернизацията на жп линията Мездра – Медковец, 2,4 млн. евро са за проекта за модернизация на трасето Драгоман – граница със Сърбия, а 1,74 млн. евро са за проекта за жп връзката до пристанище Бургас.
Общата инвестиция, която ЕС отпуска по Механизма за свързване на Европа, е 2,2 млрд. евро за 140 проекта в транспортния сектор, уточняват от ЕК. От тях 1,6 млрд. евро са за 55 проекта за жп инфраструктура по основната трансевропейска транспортна мрежа.
Други 142 млн. евро са предвидени за инвестиции в проекта за преход към по-екологични горива. Редица проекти включват преобразуване на плавателни съдове, така че да могат да се движат с втечнен природен газ, както и изграждане на съответната инфраструктура в пристанищата.
Тези проекти ще подпомогнат изграждането на липсващи транспортни връзки по целия континент, устойчивия транспорт и създаването на работни места, посочва се в съобщението.
Приоритет се отдава на проектите за засилване на железопътната мрежа, в т.ч. трансграничните връзки и връзките с пристанища и летища. Превозът по вътрешни водни пътища ще се насърчи чрез увеличаване на капацитета и подобряване на мултимодалните връзки с пътната и железопътната мрежа.
При морския превоз приоритет се отдава на проектите за морски превоз на къси разстояния при използването на алтернативни горива и за инсталирането на наземно енергоснабдяване на пристанищата с цел намаляване на емисиите от закотвените в тях кораби.
Данните на ЕК показват, че България е получила 384,2 млн. евро от Механизма за свързване на Европа за транспортни проекти. Общата инвестиция в тези проекти е 526,2 млн. евро. Сред тях са проекти за корабоплаването по Дунав, за ремонта на жп трасето София – Волуяк, за жп линията София – Елин Пелин, жп участъка Костенец – Септември, за модернизация на участък от магистралата София – Калотина, проекти за пътна безопасност и други.


Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Никола Цолов спечели първия си подиум във Формула 2
Меси донесе победата на Локо (Сф) над Ботев (Пд) в драматичен мач с пет гола
Задействаха BG-ALERT в Бургаско, две реки преляха
Седмичен хороскоп 8 - 14 декември 2025
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Идеи за коледни подаръци под 50 лева
Зеленски: Русия падна ниско, атакува цивилни обекти в деня на Свети Николай
Новата стратегия за национална сигурност на Тръмп е насочена към Европа
Като робство е, нямаш права: Говорят дезертирали руски войници
Невероятен Никулден в Бургас: От ледено плуване до празнични сцени и рибен курбан