IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Задръстването от контейнеровози в Северно море става все по-голямо

Повече от 90 процента от световната търговия със стоки се осъществяват с кораби

13:51 | 20.07.22 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: Christinne Muschi/Bloomberg</em></p>

Снимка: Christinne Muschi/Bloomberg

48-часовата стачка на пристанищните работници през миналата седмица доведе до поредното увеличаване на задръствания с контейнеровозите в Северно море. Икономистът Винсент Щамер от Института за икономически изследвания в Кил (IfW) заяви, че за първи път, откакто IfW започва да събира данни през 2016 г., повече от 20 контейнеровоза чакат да влязат в германско пристанище там.

Според анализа претоварването с контейнеровози само в Северно море представлява над два процента от световния капацитет за превоз на товари. По-голямата част от тях сега се намират в германския залив, откъдето например се обслужват най-важните контейнерни пристанища Хамбург и Бремерхафен. 

„Трябва да се признае, че ситуацията не се дължи единствено на стачките на пристанищните работници", продължава Щамер. „Въпреки това стачките и ограниченията в капацитета на пристанищата влошиха ситуацията“. За германската икономика това означава допълнително забавяне на доставките в краткосрочен план и по-високи цени на вноса в средносрочен план, особено за продукти от страни извън Европа, пише n-tv.

От началото на пандемията преди повече от две години блокирането на пристанища, особено в китайските и американските градове, разклати графика на световния трафик на контейнери и товарни кораби. В резултат на това иначе прецизните процедури по кейовете също видимо се разминават. Например в пристанищата почти няма места за складиране на контейнери, тъй като огромните кутии, които иначе биха били транспортирани в кратък срок, трябва да се съхраняват временно за по-дълъг срок. Повече от 90 процента от световната търговия със стоки се осъществяват с кораби.

В тази ситуация последната предупредителна стачка на пристанищните работници засегна пристанищните логистични компании, а оттам и корабните компании като техни клиенти. Профсъюзът Verdi и Централната асоциация на германските пристанищни оператори (ZDS) спорят за това до каква степен трябва да се увеличат заплатите на пристанищните работници. В седем кръга от преговори, придружени от три предупредителни стачки, те не успяха да постигнат споразумение.

Допълнителни стачни действия са изключени до края на август. Постигнатото миналата седмица споразумение в съда по трудови спорове в Хамбург предвижда, че до края на следващата седмица преговарящите страни трябва да се споразумеят за още три дати за преговори до 26 август. Съответно Verdi не може да призовава за нови предупредителни стачки през този период.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:45 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Европа виж още

Коментари

Финанси виж още