Руският газов гигант Газпром за пръв път разкри колко струва реализацията на най-скъпите му проекти за газопроводи. Досега този род информация беше крайно оскъдна, пише вестник „Ведомости“. Досега беше известно, че средната стойност при строителството на магистрални газопроводи през 2009 г. е била 95 млн. рубли на км, или около 3 млн. долара на км (по тогавашния среден курс). Това обаче е стойността само на линейната част на проектите, без да са включени компресорните станции, които са по-скъпи.
От Газпром уверяваха, пише руското издание, че тези разходи са съпоставими с разходите за строителството на европейски и американски газови проекти, например на германския газопрод NEL.
Оказа се обаче, че стойността на отделни проекти на Газпром „поразява въображението“. Най-скъпият досега газов проект е системата от газопроводи от полуостров Ямал (Бованенково—Ухта), която по цени от 2008 г. струва близо 990 млрд. рубли (около 35,3 млрд. долара по сегашния курс). В тази сума влиза и строителството на 9 компресорни станции, включен е и ДДС. Общата дължина на системата от газопроводи е 2212 км. Средната стойност на 1 км излиза, че е 447,5 млн. рубли, или 18 млн. долара на км (по курса от 1 януари 2008 г.).
„Бованенково—Ухта“ се строи от 2007 г. Предвижда се първият природен газ да тръгне по газопровода през 2012 г., а проектът би трябвало да е окончателно завършен до 2015 г. Тогава годишният му капацитет ще достигне 140 млрд. куб. м, т.е. почти една четвърт от сегашния годишен обем на произведения газ от Газпром (за сравнение, през последните години България потребява около 3-3,5 млрд. куб. м газ годишно).
Според заявленията на мениджъри на Газпром, почти всички технологии, приложени при строителството на газопроводната система при вечния мраз на Ямал, са уникални: подводният преход през Байдарацкия залив (с чести бури и замръзване до дъното през зимния период), полагане на тръби с висока здравина, способни да издържат до 120 атмосфери налягане (през съветския период пределът на издръжливост беше 75 атмосфери), специални методи на заваряване и топлоизолация.
Ямалският бюджет на Газпром е съпоставим с газови проекти в Аляска. Там оценката на съвместния проект на BP и ConocoPhillips - Denali, е около 35 млрд. долара по цени от 2009 г. Там също са положени тръби със завишена здравина – до 170 атмосфери налягане, а годишният капацитет на газопровода е 46,5 млрд. куб. м. Дължината на трасета на газопровода в Аляска е около 3000 км, т.е. средната стойност на км е 12 млн. долара.
Друг крупен проект на Газпром, който също се очертава да стане рекордьор по вложени средства, е газопроводът Сахалин—Хабаровск—Владивосток. Проектът по цени от 2009 г. струва 467 млрд. рубли (около 16,6 млрд. долара по сегашния курс). Строителството му е започнало през 2009 г. и се предвижда да приключи изцяло до 2020 г., когато ще достигне проектния си капацитет от 30 млрд. куб. м газ годишно. Участък от газопровода обаче ще бъде пуснат още до края на тази година.
Стойността на 1 км от този газопровод според изчисленията от 2009 г. е 254 млн. рубли (8,7 млн. долара). От Газпром обясняват високата стойност на газопровода Сахалин—Хабаровск—Владивосток със сложността на строителството, което е съобразено с високата сеизмичност на района, отдалечеността от доставчиците на оборудването и др.


Учениците в Германия скочиха срещу закона за военната служба
Варна отбеляза Никулден с молебен за здраве и рибен курбан (СНИМКИ)
ИАМА: Дипломатите да уточнят как танкерът Kairos е докаран в български води
300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Костадинов зове за бойкот на Евровизия
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Мелони иска закон, който "да се справи с джендър идеологията"
Почина Франк Гери, най-известният архитект на своето време
Последният ужас на Мерилин: Братът на Кенеди я души с възглавница в деня на смъртта ѝ
HR експерт: Бонусите са ключов инструмент за мотивация на служителите
Фермерският протест: Отново спряха движението през ГКПП "Кулата" на ТИР-ове