fallback

Средиземноморието с нова европейска врата за круизен туризъм

Кипър отчита успехи след даването на водещото си пристанище на концесия, морските пътувания заобикалят България

08:14 | 18.05.18 г.

Седем огромни миди „израснаха” в най-голямото пристанище в Кипър – в морската му столица Лимасол. В черупките им се „крие” модерен сграден комплекс, разполагащ със съоръжения от световна класа за обслужване на морски пътешественици. Оригиналното архитектурно решение на седемте блока под формата на отворени раковини има съвсем практическо предназначение – така изглежда новият пътнически терминал на Кипър, който официално бе открит в началото на май.

Придобивката е важна за страната не само като нова морска инфраструктура, а и защото е своеобразен тест за икономическата политика на правителството. Терминалът е първият голям видим резултат от приватизацията на водещото кипърско пристанище. Той бе открит само 15 месеца след като правителството предаде управлението на порта в Лимасол в частни ръце. Това е първата и единствена засега приватизационна сделка в Кипър, извършена съгласно споразумението на страната с тройката международни кредитори /ЕК, ЕЦБ и МВФ/ за излизане от тежката финансова криза.

Новият пътнически терминал е и част от амбициите на правителството за утвърждаването на Кипър като важен център за инвестиции, морски транспорт и морска търговия, туризъм и услуги в Източното Средиземноморие, а и в Европа. Най-източната европейска врата за круизни пътувания е първата, която ще посреща лайнерите след преминаването им през Суецкия канал. Средиземноморието е вторият по големина пазар за круизен туризъм в света и с възможностите, които предоставя терминалът, Кипър вече се готви за нова, по-голяма „приливна вълна” от туристи.

Модернизацията

Най-новият пътнически терминал в Източното Средиземноморие се простира на площ от 8205 кв. метра и в изграждането му са инвестирани 13.5 млн. евро. Източният му кей с дължина 480 метра и дълбочина от 11 метра дава възможност в Лимасол да акостират и да правят по-дълги престои и най-големите големи круизни кораби.

Това е един от най-значимите проекти, осъществяван през последните години в страната, след излизането й от кризата, от който се очаква да насърчи нейното икономическо развитие и растеж. С цялостната модернизация на пристанището в Лимасол правителството свързва перспективите за подобряване на ролята на Кипър в Източното Средиземноморие. Неслучайно президентът на страната Никос Анастасиадис, откривайки новия терминал, подчерта, че той може да подготви пътя за „нова ера в туристическата и морската индустрия” на страната.

Тези очаквания се повишиха след като преди две години, през април 2016 г., правителството подписа договор за 25-годишна концесия за експлоатация на многофункционалния терминал в пристанището на Лимасол. Победител в обявената процедура за раздържавяване стана DP World Limassol - дружество на базираната в Дубай DP World, която оперира в 78 морски и вътрешни терминали в над 40 страни от шест континента. Новият концесионер пое три важни пристанищни бази - круизният сектор, логистиката за нефт и газ, вътрешната/транзитната търговска зона, и встъпи в правата си през януари 2017 г.

Преминаването на най-голямото и натоварено кипърско пристанище под управление на частна компания бе съпроводено с много конфликти, синдикални акции и стачки в пристанището, инфарктни дебати в парламента по закона за приватизация и редица отлагания на гласуването му под натиска на опозицията, основно лявата партия АКЕЛ.

Приватизацията на три големи държавни структури – пристанищата, държавния телеком и електроразпределителната компания, бе един от най-оспорваните моменти в споразумението с тройката международни кредитори и задължително условие в него за отпускането на траншовете от спасителния заем. След остра съпротива правителството успя да завърши процедурата за раздържавяване само за пристанищната администрация, след което опозицията в парламента успя да прокара закон за спиране на приватизацията.

Споровете дали такива инфраструктурни обекти от национално значение трябва да бъдат експлоатирани от частни компании продължават и досега. В същия ден, когато тържествено бе открит новият терминал – резултат от новото управление на пристанището, в парламента течеше поредната бурна дискусия по сключените от правителството договори с компаниите, които управляват порта в Лимасол.

Приватизацията на пристанището се оказа успешна и ползите надхвърлят негативите, сочат представените от транспортното министерство отчети. DP World Limassol влезе в управлението с авансово плащане от 2 млн. евро, фиксираната концесионна такса от 2 млн. евро и променлива концесионна такса от 52.1% от брутните приходи. За 11-те месеца на миналата година, през които действа новият режим, компанията е осигурила приходи от 36.4 млн. евро, които на годишна база, с корекция за 12 месеца, нарастват до 39.8 млн. евро. Това е увеличение от 16.4% в сравнение с 2016 г., при държавното управление на порта, когато реализираните приходи са 34.2 млн. евро, отчете транспортното министерство в парламента. През първата година от експлоатацията на пътническия терминал на DP World Limassol са обслужени над 91 000 пътници и 85 круизни кораба.

Държавата ще се възползва не само от концесионните такси, но и от инвестициите, които ще бъдат направени в пристанището. За срока на договора те са планирани да възлязат на 113 млн. евро.

Правителството на Кипър очаква близо 2 млрд. евро да влязат в държавната хазна през следващите 25 години от комерсиализацията на операции в пристанището на Лимасол, включително и дадения на концесия контейнерен товарен терминал, чрез развитието на търговската му дейност и привличането на нови компании.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:33 | 14.09.22 г.
fallback