fallback

Регионалните летища в Полша се впускат в битка на живот и смърт

Те са строени за престиж, повечето никога не са реализирали печалби, а сега дори със субсидиите трудно ще избегнат ликвидна криза

21:00 | 15.12.20 г. 2
Автор - снимка
Редактор

Години наред летищата, разположени в по-малките общини в Полша, предлагаха на местните жители прозорец към Европа. Сега обаче този прозорец се затваря заради дългогодишните финансови проблеми, задълбочили се от кризата с коронавируса, пише онлайн изданието Politico.eu.

Полша имаше процъфтяващ авиационен сектор, задвижван от нарастващия просперитет на страната и милионите поляци, живеещи и работещи в други страни от Европейския съюз (ЕС). През миналата година рекордните 49 млн. души са преминали през летищата в Полша, което е със 7% повече спрямо 2018 г.

По-голямата част от пасажерите – 46 млн. души, са използвали седемте летища в най-големите градове на страната. За малките летища, които обслужват по-малки градове, остава минимален дял от въздушния трафик.

Тези летища, често са изграждани от местните власти само заради престижа населеното място да има собствено летище. Те никога не са реализирали печалби. Само летищата в най-големите градове - Варшава, Гданск, Краков, Катовице, Вроцлав и Познан, отчитат положителен финансов резултат през миналата година.

Регионалните летища предлагат на жителите в района на Жешов, град с почти 200 хил. души население в югоизточна Полша, или Олщин на север, възможност за директни връзки с Дъблин и Лондон например. Тези летища обаче не могат да оцелеят без субсидии. Пандемията превърна дългогодишната борба за ограничаване на загубите в откровена катастрофа.

През първата половина на 2020 г. трафикът на най-малките регионални летища в Полша се срина сериозно. В Жешов например спадът достига 67%, а в Олщин – 55,5%, спрямо 2019 г., показват данни на Полската асоциация на регионалните летища (ZRPL). Намалението се дължи на срива на въздушния трафик през второто тримесечие по време на блокадата заради коронавируса, когато правителството наложи забрана за международни въздушни пътувания за повече от 100 дни. Така през второто тримесечие регионалните летища нямаха никакъв трафик.

"Някои летища предупреждават, че са изправени пред заплахата да останат без ликвидност“, казва Артур Томасик, ръководител на ZRPL. Сривът в трафика оказва влияние върху работните места на летищата, както и върху компаниите, които ги обслужват.

Европейската комисия (ЕК) наскоро разреши на Полша да похарчи 142 млн. злоти (30,9 млн. евро), за да компенсира летищата за загубите, причинени от блокадите заради коронавируса. Три регионални летища обаче не получиха нищо, защото се оказа, че дори и с държавна подкрепа те остават без никакви пари, заради което е по-добре да бъдат затворени, отколкото оставени да работят на загуба.

„Малките летища от години се обезкръвяват сериозно. Сега техните нужди са още по-големи, а отливът на пътници е дори по-мащабен, отколкото на по-големите летища. От години вярвам, че трябва да има корекция в летищната мрежа, която ще окаже влияние върху връзките в някои региони“, коментира Томаш Клосковски, ръководител на летището в големия северен град Гданск, пред уеб портала Fly4Free.

Дори и големите летища преминават трудно през сегашната ситуация. Модлин, летище северно от Варшава, използвано от Ryanair, отчита 73% спад на броя на пасажерите през септември и октомври, когато втората вълна от пандемията удари Полша. „Намаляваме всички възможни разходи: заплащане, външни услуги и инвестиции, всичко“, казва Марек Римкевич, търговски и маркетингов директор на летището.

Рискованата привлекателност да имаш собствено летище далеч не е изчезнала обаче. През ноември регионалните власти на Радом, град с малко под 300 хил. души население на 100 километра южно от Варшава, обявиха търг за изграждането на ново летище. Старото не е обслужвало пътници през 2018 и 2019 г.

Проектът Радом, подкрепен от централното правителство, трябва да измести чартърните и нискотарифните полети от летище Шопен във Варшава. Идеята е Шопен, най-голямото летище в Полша, да придобие капацитет за обслужване на транзитни пътници, след като кризата отмине.

Правителството също така се стреми да изгради огромно ново летище-хъб западно от Варшава и плановете не са променени въпреки пандемията.

"Не можем да мислим само за текущия момент", казва Станислав Войтера, ръководител на държавния оператор на летищата в Полша. "Трябва да планираме стратегически за десетилетия и поколения“, допълва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:17 | 13.09.22 г.
fallback