fallback

Над две трети от българските картодържатели не разпознават покупки от трансакциите си

След време, шест от всеки десети потребител в Европа успява да си припомни покупката, 6% търсят разяснение от търговеца, а 35% от банката, показват данни на Mastercard

14:41 | 04.02.21 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Над две трети (68%) от българските картодържатели не разпознават покупки на трансакции в извлечението на картата си. Това се отнася за 77% от 3300 банкови клиенти от Централна и Източна Европа участвали в анкета на Mastercard.

Проучването, направено през ноември 2020 г. от Kantar TNS в десет европейски държави, показва, че българите са на водещо място в Централна и Източна Европа по силно негативни преживявания при неразпознаване на трансакции в извлечението на картата си – 47% при средно ниво за ЦИЕ 30%. За един от всеки пети картодържател от Полша, Украйна, Чехия, Унгария, Румъния, Гърция, Словакия, Австрия, България и Сърбия, това се случва доста често.

При установяване на неясна трансакция, почти шест от всеки десет потребители в Европа успяват след време да си припомнят покупката си, 6% не предприемат нищо, разяснение от търговеца търсят 6%, а от банката - 35%.

Най-голяма част от българите – 57%, търсят първо съдействие от банката, с след това се опитват да си припомнят дали са извършили плащането. Тази тенденция се наблюдава в Гърция, Румъния и Украйна.

„Липсата на прозрачна и детайлна информация за извършените трансакции поставя предизвикателства пред всички участници в плащането – води до объркване и несигурност на потребителите и повдига често неоснователни искове към банките и търговците", коментира Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Албания и Косово.

При неразпознаване на трансакция картодържателите най-често се чувстват неспокойни (42%), или дори безпомощни (12%). В резултат на безпокойството от потенциална измама картодържателите често изпращат запитвания или подават заявки към издателя за оспорено плащане (chargeback) в случай на трансакция, която не разпознават.

Практиката показва, че в една трета от случаите картодържателите споделят, че в крайна сметка си припомнят, че са извършили трансакцията, но са забравили за нея. При още един на всеки десет случая друг член на семейството е използвал картата за трансакция, неразпозната от картодържателя.

Участниците в проучването посочват, че искат да виждат повече детайли за трансакциите в историята на покупките си, за да ги разпознават по-бързо. Като най-полезна информация на първо място посочват името (67%) и логото (31%) на търговеца и място на покупката (44%). Така обогатена, историята на трансакциите би дала на потребителите увереността, че държат под контрол разплащанията си, според четири от десет участници в проучването.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:26 | 12.09.22 г.
fallback