Потребителите в Полша – най-голямата икономика в източната част на Европейския съюз, се обръщат срещу чуждестранните търговци на дребно, останали в Русия след началото на войната срещу Украйна, съобщава Bloomberg.
Продажбите в магазини, управлявани от тези компании в Полша, са намалели, заяви министър-председателят Матеуш Моравецки в четвъртък, цитирайки данни на правителството. Макар че той не конкретизира с имена, френските търговци, включително веригата супермаркети Auchan и веригата за стоки за ремонт на дома Leroy Merlin се превърнаха в цели на бойкотиращи кампании в социалните медии.
„Това показва, че обикновените хора, а не толкова корпорациите, разбират, че сегашните времена са изключителни“, каза Моравецки през репортери във Варшава в четвъртък. „Приличието изисква да се предприемат действия, които предизвикват загуби“.
TVN на Discovery Inc. - най-голямата частна телевизия в Полша, съобщи миналата седмица, че преустановява споразумението си за спонсорство с Leroy Merlin, а държавната медия Polskie Radio спря рекламите на компанията в ефир. Правителството освен това обмисля идеята за специален данък върху мултинационалните компании, които се противопоставят на излизане от Русия.
Полша е обхваната от антивоенни настроения, след като страната прие над 2 млн. бежанци от съседна Украйна. Данните за безкасовите трансакции, представени от PKO Bank Polski – най-големия кредитор в страната, показаха по-бавен растеж на продажбите на веригите, които все още работят в Русия от началото на конфликта преди месец.
Реакцията може да дойде на определена цена за търговците. Три десетилетия на почти непрекъснат растеж превърна Полша – най-голямата икономика на ЕС извън еврозоната, в привлекателен потребителски пазар за международните вериги за търговия на дребно. Продажбите в магазини в страната с население от 38 млн. души са се увеличили с 8,9% миналата година спрямо средния растеж от 2,6% за Европейския съюз като цяло, сочат данни на Евростат.
Смели решения
Местните управления на компаниите се опитват да контролират щетите. Leroy Merlin, който в интернет бе наречен Leroy Kremlin, заяви, че компанията помага на бежанци, включително 300 служители и техните семейства от украинското подразделение. Търговецът управлява 75 магазина в Полша спрямо 112 в Русия.
Полското подразделение на Danone в същото време призова компанията и цялата индустрия да вземат „по-смели решения“ по отношение на Русия, сочи изявление, изпратено в отговор на въпроси от Bloomberg News.
Макар че хранителният гигант спря инвестициите и доставката несъществени продукти като бутилираната вода Erian и алтернативите на млечните продукти Alpro, той продължава да продава млечни продукти и храна за бебета в Русия.
Местните подразделения на Auchan, Decathlon и Leroy Merlin, които са собственост на фамилията Мюлие, са отказали да разкрият пред Bloomberg News продажбите си в Полша от началото на войната.


Може ли изкуственият интелект да намали броя на върнатите покупки от е-магазини?
Бездомници превзеха подлезите във Варна (СНИМКИ)
Момиче се влюби в мъж, той я продаде за проститутка
41 пияни или дрогирани водачи спипа КАТ за ден
МОСВ започна спешен мониторинг на морските води заради блокирания танкер
Не можем да очакваме автоматични позитивни ефекти от еврозоната без усилия
Настоящият модел на поддържане на дефицити и дългове е към своя край
Нобелов лауреат за мир: Иран използва екзекуциите като „инструмент за репресии“
Фирми от САЩ разграбват редкоземните елементи, нужни на Европа за превъоръжаване
Мадуро знае, че Тръмп блъфира
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Доставиха храна на борда на "Кайрос"
Синът на Арнолд Шварценегер, Кристофър, е копие на полубрат си Джоузеф Баена
Над 500 студенти посрещат 8 декември на Пампорово
Берое и Септември завършиха 0:0
Мъж е в тежко състояние след катастрофа на пътя София-Варна