По всичко изглежда, че американската авантюра на Fiat се превръща във вълнуващо приключение. Днес италианският автомобилопроизводител обяви, че ще увеличи участието си в Chrysler от сегашните 30% на 46% до няколко месеца, веднага щом базираният в Детройт американски концерн изплати своите дългове към федералното правителство. Това се очаква да се случи още през второто тримесечие на годината. Цената на новите 16% от акциите на Chrysler е 1,27 млрд. долара.
Chrysler все още дължи 7 млрд. долара на правителствата на САЩ и Канада, които подкрепиха финансово концерна през 2009 г. и така го спасиха от фалит. В края на 2008 г. компанията получи първата спешна държавна помощ от 4 млрд. долара, които й позволиха да оцелее няколко месеца. След това последваха още няколко финансови инжекции.
Връщането на спасителните заеми към двете правителства е последното все още неизпълнено условие, което италианците поставиха на американските си партньори. Останалите бяха Chrysler да започне да сглобява икономични двигатели във фабриката си в Дънди (Мичиган), да продаде извън САЩ коли за 1,5 млрд. долара и да създаде компактен модел на базата на автомобил на Fiat, който да има разход на гориво до 5,9 л/100 км.
Сделката с американците позволи на италианската фирма да навлезе лесно на огромния американски пазар, който остава най-големият в света, независимо от спада в продажбите напоследък. Освен това тя даде и достъп до 10% от производствените мощности на Chrysler в Северна Америка. До този момент италианците не са инвестирали в американския концерн нито един долар, вложенията са под формата на италианска техника.
Главният изпълнителен директор на Fiat Серджо Марчионе заяви, че новото придобиване е „фундаментална крачка по пътя към създаването на един мечтан автомобилен колос“. „Обявената днес операция, заедно с планирания ръст от 5% до края на годината, ще ни доведат до реализирането на целта – да станем световен автомобилен производител – модерен, ефикасен и конкурентоспособен“, каза Марчионе, цитиран от Ройтерс.
През миналата седмица Fiat вече повиши планово участието си в американския концерн от 25 на 30%. Де факто италианците контролират напълно детройтския концерн още от новия старт на компанията, след като го спасиха от контролиран фалит през юни 2009 г. На няколко пъти Маричоне изразяваше желанието Fiat да стане мажоритарен акционер в американския производител, но това беше обвързано с горните условия.
Междувременно вчера италианската компания потвърди прогнозите си за положителни финансови резултати за 2011 г. Приходите трябва да нарастат с 2 до 3% и да достигнат около 37 млрд. евро.


МААЕ: Защитният саркофаг на АЕЦ "Чернобил" е повреден
Виц на деня - 7 декември
Мачовете по ТВ днес (6 декември)
Времето във Варна на 6 декември 2025
Никулден е! Вижте какви са традиции за днес
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Дейвид Бут: Някои щати изискват да се инвестира извън Китай
Cambricon ускорява работа по AI в Китай и разчита на подкрепа
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Най-големият син на Болсонаро ще се кандидатира за президент на Бразилия
Границата с Гърция е отворена и в двете посоки за камиони
Заведоха седем дела след самоубийства и кризи, предизвикани от ChatGPT
Зеленски в действие: Андрий Ермак се прости и с още постове
Украински дрон удари сграда в Грозни, Кадиров обеща суров отговор