fallback

Експерт: Европа изостава в цифровизацията на електропреносната мрежа

Симбиозата между енергийния сектор и технологичните компании стои в основата на развитието на дигитализацията в областта на електроенергията, смята Серж Коле

20:20 | 29.01.19 г. 7
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Броят на слънчевите панели и електрическите превозни средства, свързани към електроразпределителната мрежа все още може да бъде управляван, но имайки се предвид очакваните допълнителни количества електромобили, които предстои да бъдат пуснати на пазара, ще бъде необходимо значително ускоряване на дигитализацията на мрежата, смята Серж Коле, експерт от консултантската агенция EY в интервю пред Euractiv. 

“Ако се обърне внимание на дигитализацията, веднага ще направи впечатление, че Европа изостава значително от САЩ, например, където над 50% от потребителите вече разполагат с интелигентни измервателни уреди“, посочва Коле, като добавя: „Внедряването на интелигентни измервателни уреди често се ръководи от регулаторна рамка“.

По неговите думи една от основните причини за липсата на съществен напредък е притеснението на хората относно поверителността на личните данни.

Данните, с които боравят въпросните интелигентни уреди, показват кога даден човек е в своя дом, с колко автомобила разполага, с колко климатика и пр., посочва експертът.

„Именно с тези опасения трябва а се справят регулаторните органи“, изтъква Коле.

Според него дигитализацията е необходима, за да се следи ефективно натоварването на мрежата и да се предвиждат бъдещите инвестиции в тази сфера.

„Като цяло европейският енергиен сектор е напреднал в това отношение. Натоварването на мрежата от частни потребители, например, чрез електрически превозни средства, в момента все още е лесно управляемо. На места като Южна Германия операторите на разпределителни мрежи (DSO) могат да управляват количеството възобновяеми енергийни източници, включени към мрежата чрез нейното укрепване, където е необходимо, като поставят повече медни проводници в земята“, посочва Коле.

Експертът посочва, че електромобилите играят ролята на нож с две остриета. От една страна те са оръжие срещу декарбонизацията, но от друга електрическите превозни средства представляват потенциално огромно натоварване на електропреносната мрежа.

„Ако електромобилите достигнат 10-20% от продажбите на нови коли до 2024 г., каквито са актуалните прогнози, това означава, че общият им брой ще достигне 5 млн. в световен мащаб. С 40 KW батерия всеки общо те ще се нуждаят от 240 гигавата електроенергия за зареждане“, предупреждава още експертът.

Някои големи автомобилни концерни вече са започнали да инсталират интелигентни уреди в частните домове, добавя Коле.

„Nissan и Tesla вървят напред в това отношение. Volkswagen също работи по въпроса“, добавя той.

Вече се е появила практика сред тези компании, когато предлагат електрическо превозно средство, по договор то да бъде придружавано от съответния слънчев панел, с който да се зарежда колата.

Според Коле един от основните фактори при развитието на тази технология ще бъдат технологичните компании, свързаните домове и големите информационни масиви.

„Ако операторите на разпределителни мрежи искат да изпълняват ефективно своите задължения за балансиране, за да гарантират, че подаването на електроенергия няма да спре, ще се нуждаят от големи информационни масиви за извършване на качествен мониторинг“, споделя Коле.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:45 | 14.09.22 г.
fallback