fallback

Икономиката на веганството

Дали намаляването на приема на месо и млечни продукти е сред най-ефективните начини за редуциране на индивидуалния екологичен отпечатък?

15:30 | 26.10.19 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Веганството става все по-популярно. Феноменът подхранва процъфтяващата индустрия на алтернативи на животинските продукти, която вече се оценява на милиарди долари. Тук влизат растителните млека и сирена, имитациите на говеждо, пилешко, риба и свинско, както и изкуствените кожи от листа на ананас или обелки от ябълки.

Впечатляващото първично публично предлагане на производителя на месни заместители Beyond Meat Inc. само подчерта оптимизма на инвеститорите за тази нова „веган икономика“. Надеждите са насочени не само към потребителите, които все по-често избират да намалят месото и млечните продукти по етични причини, но и към тези, които не са вегани по убеждения, но имат притеснения за своето здраве, както и за това на планетата.

Ситуацията

Голяма част от хората, които ядат месо, посочват, че се опитват да намалят приема му, или поне се опитват. Според американско проучване 31% от респондентите се определят като флекситарианци – хора, които имат преобладаващо вегетарианска диета, но от време на време ядат и месо. Според други данни една трета от британците посочват, че са намалили или спряли да купуват месо, като и половината австралийци са намалили приема на червено месо.

Промяната се случва въпреки ръста в консумацията на месо глобално, включително и в развиващи се държави като Китай, където преобладаващия хранителен режим е базиран на растенията. Тя се наблюдава особено при младите хора и доведе до нарастващо търсене на нова категория продукти, които наподобяват на вид и текстура месото, млякото или сиренето. Само за три месеца след първичното си публично предлагане през май акциите на Beyond Meat поскъпнаха с 600%. От Barclays Plc пък очакват, че индустрията с алтернативи на месото ще нарасне до 140 млрд. долара през следващото десетилетие. Това е 10% от глобалния пазар на месо. На този фон все повече американски потребители избират и алтернативи на кожените изделия, включително обувки и интериори за автомобили.

Ситуацията до сега

През 1944 г. англичанин на име Доналд Уотсън налага думата за вегетарианци, които са се отказали от всички останали животински продукти, с основаването на своето „Веган общество“. Но макар броят на веганите да се е увеличил през изминалите няколко години, те все още са малцинство. Едва 6% от американците се определят като вегани през 2017 г. – впечатляващ ръст от само 1% допреди три години, показват данни на изследователската фирма GlobalData.

Според проучване отношението към животните е основен двигател за намаляването на приема на месо сред британците, като сред често срещаните отговори присъства и опасенията за здравето.

Редица проучвания доказват ползата от флекситарианския начин на хранене или от такъв, основаващ се предимно на растения. Сред тях са намален риск от сърдечни болести и някои видове рак.

Опасенията за състоянието на околната среда също става все по-честа мотивация. Намаляването на приема на месо и млечни продукти е сред най-ефективните начини за редуциране на индивидуалния екологичен отпечатък, показва проучване от 2018 г. в престижното научно издание  Science. Това е така, защото отглеждането на животни произвежда около 14,5% от емисиите парникови газове в световен мащаб. Намаляването на броя отглеждани животни също ограничава и обезлесяването.

Аргументите

Диетолозите многократно са повдигали съмнения за ползите за здравето от някои алтеративи на обработени меса заради тяхното високо съдържание на натрий и висока калорийност. От екологичната организация „Приятели на Земята“ предупредиха, че някои генетично изменени съставки – като богатата на желязо молекула хеме, която придава „местния“ вкус на вегетарианските бургери на Impossible Burgers, трябва да преминат още проучвания, за да се гарантира тяхната безопасност за здравето.

Също така налице са и притеснения, че иновациите в сектора идват от стартъпи от Силициевата долина, подкрепени от инвеститори в рисков капитал, чийто фокус върху увеличаване на консумацията може да пренебрегне опасенията за здравето.

Оптимистичните знаци за бъдещето на веган икономиката включват огромните инвестиции в растителните храни от страна на традиционни производители на месо и млечни продукти.

В същото време защитници на отказа от месо посочват, че независимо от това дали ни харесва или не, хората ще трябва радикално да променят начина си на хранене, за да се преборят с климатичните промени. Те се позовават на данни като тези от проучване в списание Nature, според които потреблението на месо в западните страни трябва да намалее с 90%, за да могат да се поддържат в разумни граници световните температури. Те отбелязват още, че натискът върху установената хранителна система се увеличава и от прогнозите, че само в рамките на три десетилетия на света ще има още 2 млрд. усти за хранене.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:29 | 10.09.22 г.
fallback