Преките щети за България от разпространението на коронавируса ще са сравнително малки, но непреките – големи. Това се дължи на факта, че част от основните търговски партньори у нас зависят от китайския пазар – нещо, което ще се отрази и на българския бизнес.
Това показва актуален анализ на компанията за кредитно застраховене Coface.
Китайската академия за социални науки (CASS) изчислява, че епидемията може да струва на Китай 60 милиарда щатски долара, което предполага, че БВП може да падне до 4,5% на година или дори по-малко през първото тримесечие. Щетите върху бизнеса ще бъдат огромни и очакванията са коронавирусът да има по-голямо въздействие дори и от ТОРС епидемията от 2003 година.
„Ситуацията в Китай ще окаже отрицателно въздействие върху рентабилността на компаниите от свързани сектори като транспорт, търговия на дребно и услуги. Други азиатски икономики също ще бъдат засегнати от епидемията, като очакванията са това да окаже негативно влияние върху перспективите за растеж за 2020 г.“, коментира Пламен Димитров, управител на Coface България.
Редица ограничения, включително и такива за пътуване, вече са в сила, посочват от компанията. Няколко ключови пазара, включително САЩ, Хонконг и Тайван, ограничиха полетите, идващи от континентален Китай. Всички усилия и сериозните мерки, които бяха взети, не се оказаха достатъчни, за да предотвратят заразяването или ефективно да повлияят на настроенията за рискова ситуация в световните финансови пазари.
Коронавирусът COVID-19 дава своя ефект и върху други отрасли на бизнеса, посочват от Coface, припомняйки срива в цената на петрола от 25%. Промишлеността на провинцията Хубей, която включва автомобилостроене, метали, нефт, производство на храни и оборудване, също е изложена на риск, тъй като веригите за доставки ще бъдат нарушени.
Колкото по-дълго трае разпространението на новия вирус, толкова по-вероятно е заводите в Китай да останат затворени, което на свой ред ще доведе до сериозни последици за глобалните икономики. Китайските компании в сектора на транспорта, търговията на дребно и услугите пък силно зависят от продажбите, реализирани през периода на китайската Нова година за голяма част от годишния им оборот. В глобален план ще пострада туризмът, в това число туроператори и хотели, както и транспортния сектор, включително авиокомпании.
„Вече се наблюдава и спад на пазарите на акции. Индексът Shanghai Composite например се понижи с 4,5% от началото на годината и най-вероятно ще видим напрежение върху индекса на производствената активност. Според оценките на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) глобалният растеж спада с 0,1 процентни пункта. На този етап обаче е трудно да се определи количествено въздействието на коронавируса върху БВП“, добавя Пламен Димитров.
Заедно с по-тежките икономически условия съществува и риск недоволството, което се появи в китайските социални мрежи през последните дни, да се превърне в дългосрочен конфликт с централното правителство. Бъдещето до голяма степен зависи от това колко добре и бързо китайските власти ще овладеят положението и дали завръщането на работа преди китайската Нова година ще бъде управлявано добре.
Още за епидемията от коронавирус може да прочетете тук.


Учениците в Германия скочиха срещу закона за военната служба
Варна отбеляза Никулден с молебен за здраве и рибен курбан (СНИМКИ)
ИАМА: Дипломатите да уточнят как танкерът Kairos е докаран в български води
300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Костадинов зове за бойкот на Евровизия
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Мелони иска закон, който "да се справи с джендър идеологията"
Почина Франк Гери, най-известният архитект на своето време
Последният ужас на Мерилин: Братът на Кенеди я души с възглавница в деня на смъртта ѝ
HR експерт: Бонусите са ключов инструмент за мотивация на служителите
Фермерският протест: Отново спряха движението през ГКПП "Кулата" на ТИР-ове
преди 5 години мдаа ... препродавам тука едни консумативи , въртя пари , да не стоят бадива в касата ... внасят ги от китай . хората ме предупредиха : запасявай се за 2 месеца в добрият случай , в лошият докато измислят ваксина за вируса ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар