fallback

Защо цифровата икономика трудно се поддава на регулация?

Компаниите, които успяват да вземат превес над конкурентите си, бързо се превръщат в монополисти

20:10 | 15.12.20 г.

Снимка: Gabby Jones/Bloomberg

Европейската комисия обявява днес директивата си за дигиталните услуги, която цели да ограничи мощта на дигиталните гиганти. Франс прес публикува три причини, поради които секторът е труден за регулиране. 

Огромни икономии от мащаба 

Софтуерът и алгоритмите, които са в основата на новата цифрова икономика, представляват огромни инвестиции. Но веднъж написани, кодовете могат да се възпроизвеждат до безкрайност без допълнителни разходи.

Поради това технологиите са индустрия с фиксирани разходи, при които мащабът на пазара играе определяща роля за поемане на развойните разходи както в киното, където европейските филми без мерки за защита трудно се конкурират с американските супер продукции заради по-малките им национални пазари.

Мрежови ефекти

Социалните мрежи са най-добрата илюстрация на проблема, който създава липсата на съвместимост между конкурентни продукти. Потребителите предпочитат да използват една и съща услуга, за да могат да комуникират помежду си. В резултат на това само една група – Facebook (с Instagram, WhatsApp, Messenger) доминира до голяма степен пазара.

Мрежовите последици се откриват и при софтуера и операционните системи.

Конгломератна логика

Цифровата икономика обичайно създава монополи, които благодарение на преследването на мащаб се възползват от силната си позиция на собствения пазар, за да превземат съседни пазари.

Така Google, която е ултра доминираща при търсачките с близо 90% от търсенията, се разраства, създавайки мостове между различни услуги в картографията (Google Maps), имейлите (Gmail), онлайн видеата (YouTube), операционните системи за мобилни телефони (Android), браузърите (Chrome), онлайн търговията (Google Store, Google Play).

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:34 | 08.09.22 г.
fallback