fallback

Какво донесе публичността на две от най-големите технологични компании у нас?

Плюсовете от листване на БФБ са набиране на финансиране, по-голямо доверие на инвеститорите, по-голяма прозрачност,посочиха участниците в Investor Finance Forum

14:42 | 03.12.20 г. 5
Автор - снимка
Редактор

Листването на Българска фондова борса носи по-скоро позитиви. Равносметката е положителна за две от най-интересните компании на родната борса - "Телелинк“ и „Сирма Холдинг Груп“.

Равносметката ни е по-скоро положителна, въпреки че БФБ е малка и неликвидна. Научихме се да бъдем много по-прозрачни, да си поставяме цели и да ги изпълняваме. Да изпълняваме това, което сме обещали на инвеститорите си. Доверието към компанията ни е по-голямо и затова не съжаляваме, че станахме публична компания“, заяви по време на Investor Finance Forum Цветан Алексиев, главен изпълнителен директор, Сирма Груп Холдинг.

Недостатъците са очевидни – повече бумащина, повече отчети, а когато акциите не се движат в посоката, която всички очакват, това създава някакво напрежение“, коментира Алексиев.

По думите му въпреки че се говори, че технологичните компании са сравнително малко засегнати от кризата, „не може целият свят да е зле, а един сектор да е добре“. “Имахме тежки месеци, но усетихме активизиране на бизнеса ни през август и септември“, заяви той, като посочи, че все още не се наблюдават връщане към негативна тенденция на пазара въпреки втората вълна на пандемията.

Доза разочарование

Компанията не успя да финансира новите си начинания чрез БФБ , което оставя горчив привкус за „Сирма“.  „Не успяхме чрез БФБ да финансираме бъдещите си планове и започнахме да използваме банково финансиране, което в момента е най-евтино от всичко останало. Резултатите са ни добри, имаме за последните 10 години среден ръст на приходите от 17% годишно. Нямаме проблем да финансираме новите си проекти и развитието си чрез банково финансиране. Преди излизането на борсата имахме инвестиции в дъщерните ни компании, които бяха от Български инвестиционен фонд, а другата е от голяма бизнес структура, която стана наш партньор. Други начини на финансиране не сме използвали“, заяви Алексиев.

По думите му моментът, в който компанията е решила да излезе на борсата, е бил този, в който тя е стигнала ниво, когато е трудно да продължи да расте органично. „БФБ ни помогна да преструктурираме дейността си, така че да е много по-ефективна, да инвестираме в печелившите ни продукти и технологии. Позволи ни да създадем продукти на световно ниво, които са сред топ 5-10 в областта си. Тогава имахме подем на борсата, но той не се случи в степента, в която очаквахме“, призна изпълнителният директор на компанията.

Ключът според него е, че компанията е на 28 години. „Това ни позволи да натрупаме много технология и ноу-хау в индустриите, в които работим. За разлика от повечето компании в нашия регион, ние имаме продукти, които продаваме и маржовете на печалба са много по-високи. Вертикалите, по които работим като финансовата индустрия , са най-горещите в този момент. Другият ни сегмент е здравеопазване и големите фармацевтични компании, а третият е машиностроенето. Там имаме продукти в областта на индустриалните измервания и производството на опаковки. При засилването на онлайн търговията, очевидно е, че всичко трябва да бъде опаковано, за да бъде доставено. Покрай COVID има спад при машиностроенето, но продажбите продължават да са добре. Инвестирали сме в сегменти, които са доста бързоразвиващо се. Технологиите ни се въртят около интересни неща като изкуствен интелект и нестандартни начини за съхраняване на информацията. Светът се движи натам, обясни Алексиев.

За „Телелинк“ положителните резултати от листването на българската фондова борса са видими - цената на акциите се повишава с 30% през последните три месеца „ За момента се представяме успешно. Публичността помогна за бранда на компанията като цяло. Едно от най-големите предизвикателства е новият модел на управление, който създава съвсем различно предизвикателство. Минусите по скоро са свързани с началното свикване“, обясни Иван Житиянов, изпълнителен директор, „Телелинк Бизнес Сървисис“.

Той изтъкна и най-важните качества на една компания, за да успява да привлича чуждестранни инвеститори. „Трябва да си активен и да можеш да презентираш компанията си. По-важното е една компания да е стигнала някакъв матуритет в своето развитие, както и да може да създаде доверие между нея и инвеститорите. Това означава да си искрен в това, което правиш и да се вижда последователност в действията ти. Една от ценностите ни е да бъдем автентични, да не бъдем пластмасови и смятам, че това се вижда от хората. Надявам се, че успяваме да бъдем честни с нашите инвеститори и всичко това допринася за ръста в цената на акциите. Различни сме и като на начин на управление и като хора, които управляват“, заяви Житиянов.

Въпреки позитивното развитие на компания, нейните планове също оставят засегнати от пандемията. „Имаме желание, но се забавихме малко с усилията  да разширим нашето присъствие на германския пазар. Надявам се сега да успеем да наваксаме. Начинът, по който расте компанията в момента, е по –скоро органичен. Присъствието ни на борсата в един момент може да ни помогне, ако решим да растем по друг начин. В момента това не е сред плановете ни. Но борсата е един инструмент, който можем да използваме в бъдеще“, каза изпълнителният директор на технологичното дружество.

Той добави, че засега „Телелинк“ няма конкретни планове за листване на чуждестранна борса, но това е част от стратегията за по-голяма ликвидност.

Oще новини от форума четете тук!  Събитието се провежда с генералното партньорство на Първа инвестиционна банка и подкрепата на „Фондът на фондовете“,  Amundi Asset Management, Telelink Business Services, Schroders, Software Group, ЕвроФинанс, ActivTrades, Българска фондова борса, Централен Депозитар, TBI Bank.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 17:40 | 13.09.22 г.
fallback