fallback

Износът стимулира повишението на цената на червения хайвер в Русия

Цената на традиционния деликатес на едро е нараснала 1,5 пъти

12:45 | 15.10.17 г.

Цените на едро за червен хайвер в Русия през лятото и есента нараснаха с 54%, според данните на "Рибарския съюз", с които разполага руското издание „Известия”.

Според неговата информация през последните шест месеца цената на хайвера от есетровите риби се е увеличила от 1950 рубли на 3 хил. рубли на килограм.

Изпълнителният директор на Съюза на рибарите Сергей Гудков смята, че до Нова година цените на дребно се очаква да нараснат значително. Това може да доведе до намаляване на консумацията на традиционния продукт, който присъства на всяка новогодишна руска трапеза.

Според експертите натискът върху цените се упражнява от инвестиционните разходи на компаниите, както и от политиката на производителите, които определят висока цена на деликатеса в чужбина и не искат да я продадат по-евтино в Русия.

В Русия пазарът на хайвер е около 15 хиляди тона.

Според данни на Единната информационна и статистическа система (ЕМИС) от септември средната потребителска цена на 1 кг червен хайвер е 3479 рубли, която е с 9,4% по-висока от миналогодишната.

При това инфлацията в Русия за този период е 3%.

По този начин динамиката на цените на хайвера се е увеличила три пъти.

Както обяви изпълнителният директор на "Рибарския съюз" Сергей Гудков, в близко бъдеще хайверът може сериозно да поскъпне.

„Сезонът есен 2017 г. - пролет 2018 г., според нашите прогнози, ще бъде рекорден за ръста на цените на дребно на червения хайвер. Те не могат да не се променят пропорционално на ръста на цените на едро“, каза Сергей Гудков.

По думите му цената на едро за хайверът от сьомга през този сезон е нараснала до около 3 хиляди рубли/кг от 1950 рубли/кг през миналата година. Увеличението е 54%.

Сергей Гудков смята, че това от своя страна ще доведе до намаляване на консумацията от руснаците на деликатеса.

„Нарастването на цените на едро за червен хайвер е свързано с увеличаване на износа, което оставя по-малко от стоката на вътрешния пазар, посочи причината за ръста на цените експертът.

Президентът на Асоциация на рибарите в Русия Герман Зверев не е съгласен с твърдението, че цената на червения хайвер се е увеличила  с 54%. Според него повишението е с 9-10%.

От „Известия“ уточняват, че етикетирането на червен и черен хайвер е планирано да се въведе в Руската федерация догодина.

„Коментарите за цените на дребно са до голяма степен спекулативни. През 2009 г. и през 2011 г. имаше ситуация, когато цените на едро бяха стабилни, а търговците на дребно ги вдигнаха по някакви странни причини, обяснява Зверев пред руското издание. – През последните 15 години цената на червения хайвер от производителите се е повишила от 600-700 рубли до 2,6-2,7 хил. рубли на 1 кг, докато през това време цените в икономиката като цяло са се увеличили 5,5 пъти, а в нашата индустрия само четири пъти“. Той отбеляза, че през тази година уловът на сьомга е намалял и това създава риск за цените.

Данните показват, че през миналата година в Далечния изток са уловени 450 хил. тона сьомга, в през тази – 340 хил. тона.

Зверев е категоричен, че основните фактори, които оказват влияние върху цената на хайвера, са бракониерството, инвестиционните разходи за разработване на съоръжения за преработка на риба и променливите добиви.

Докато обемът на пазара на хайвера в Русия е около 12-15 хиляди тона, преди десет години между 3 хиляди до 5 хиляди тона хайвер са се предлагали на пазара на бракониери, където цената е много по-ниска и това оказва влияние върху цената.

„Сега обемът на незаконно добит хайвер в Русия е не повече от хиляда тона, така че това трябва да се има предвид", заяви Герман Зверев. – Освен това, в цената на хайвера, който все още е премиум продукт, се залагат огромни инвестиционни разходи, които само през 2017 г. са няколко милиарда рубли.“

Председателят на Националната търговска асоциация Вадим Зуйков е убеден, че през зимата ще има увеличение на потребителските цени за червен хайвер, но окончателните данни ще станат ясни по-късно, когато купувачът "гласува с кесията си".

“Всичко зависи от това дали стоките ще остават на рафтовете. Ако е така, дилърите ще трябва да преговарят по някакъв начин с търговците на едро за намаляване на цените”, убеден е Вадим Зуйков.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:31 | 08.09.22 г.
fallback
Още от Style виж още