fallback

Nike не отговори на очакванията на инвеститорите за първи път от 7 години

През последните няколко месеца компанията все повече се фокусира върху женската аудитория

11:12 | 28.06.19 г.
Автор - снимка
Създател

Американският производител на спортни стоки Nike Inc. направи нещо необичайно в четвъртък: не успя да отговори на очакванията на пазара. По-високите маркетингови разходи свиват приходите на конкурента на Adidas.

През четвъртото тримесечие, приключващо на 31 май, печалбата спада с 13% до 989 млн. долара. Приходите нарастват с 4% до 10,18 млрд. долара, но анализаторите очакваха повече, предава Bloomberg. Брандът отчете печалба от 62 цента на акция, а пазарът очакваше 66 цента за акция. Това не се е случвало от средата на 2012 г. - т.е. от седем години, изчислява Bloomberg.

Марк Паркър, председател и главен изпълнителен директор на производителя на спортни стоки, е оптимист въпреки всичко. „Нашите конкретни иновации и цифрово предимство ускориха растежа", казва той. За цялата година продажбите се увеличават със 7% до 39,1 млрд. долара.

Nike все пак остава далеч пред германския си конкурент Adidas, който наскоро се похвали с увеличение на продажбите си за цялата година с три процента до малко под 22 млрд. евро. И тъкмо на американския пазар Adidas отчита силен прогрес.

Производителят на спортни стоки от Херцогенаурах е успял през изминалата финансова година да продаде в САЩ стоки за 4,7 млрд. евро, което е с една десета повече от сумата през предходната година. Nike, от друга страна, успява да отчете ръст от само седем процента до 15,9 млрд. долара на вътрешния пазар за цялата година и дори загуби пазарен дял.

САЩ остават най-важният пазар за индустрията. В никоя друга страна хората не харчат толкова много пари за спортни стоки, както там. Пазарът в страната се смята за определящ тенденциите и за други страни.

От друга страна Китай остава най-важният пазар за растежа. Там Nike успява да увеличи продажбите за цялата година с 24% до над 6 млрд. долара.

Китай е важно място и за производство на Nike. Там компанията произвежда около една четвърт от обувките и дрехите си. Ето защо настоящият търговски спор между Китай и САЩ причинява силно главоболие на мениджмънта. Заедно с други 170 производители на обувки в отворено писмо през май Nike призова президента на САЩ Доналд Тръмп да не налага нови мита. 

„Планираните допълнителни мита ще представляват истинска катастрофа за нашите клиенти, нашите компании и американската икономика като цяло", предупредиха производителите в писмото си.

Наскоро Nike имаше и друг проблем на китайския пазар: Тъй като японският му партньор Undercover на дизайнера Джун Такахаши се изказа положително за протестите в Хонконг, китайците призоваха за бойкот. Nike потвърди, че премахва някои продукти от пазара в Китай.

През последните няколко месеца Nike все повече се фокусира върху женската аудитория, особено на фона на Световното първенство по футбол за жени. Общо 14 от 24 отбора са спонсорирани от Nike. Компанията засилва присъствието си и при женския баскетбол. Наскоро тя пусна и нова колекция за йога. Досега женските обувки, ризи и панталони представляват по-малко от една четвърт от общите продажби.

Новият фокус на маркетинга върху жените се случва в момент, в който компанията е критикувана, че не третира добре жените. Няколко топ мениджъри бяха освободени  през изминалата година като част от разследване за сексуален тормоз и дискриминация. Освен това бяха заведени няколко дела за дискриминация на работното място.

Лекоатлетката Алисия Монтано обвини Nike, че компанията от Орегон я е принудила да се състезава, когато е била в напреднала бременност, и дя се върне скоро след раждането на пистата, ако не иска да загуби спонсорската си сделка.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 23:53 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Style виж още