fallback

Пари за благотворителност – а каква ще е възвръщаемостта?

Все по-често решенията за благотворителност се взимат на базата на обстоен анализ за очакваните ползи, заможните дарители искат да се уверят, че инвестицията „наистина работи“

13:21 | 02.07.10 г.

Нюйоркската фондова борса. Снимка: sxc.hu

Благотворителните дружества се учат да подражават на стопанските организации в стремежа си да привлекат заможни дарители, които виждат във филантропията нещо повече от данъчно облекчение или търсена социална възвръщаемост на инвестицията, казват експерти.

Езикът на Уолстрийт може да направи всичко по-различно, заявява пред Ройтерс Черил Дорсей, председател на нестопанската организация Echoing Green, която е учредила награда - начален капитал, за предприемачите в социалната сфера.

Използването на традиционните за бизнеса начини за формиране на целите, описване на влиянието на една нестопанска организация, както и за убеждаване на дарителите да финансират дейността „наистина работи“, казва Дорсей.

Инициативите за така нареченото „доживотно дарителство“, водени от Бил Гейтс и Уорън Бъфет, които са разговаряли със свои приятели милиардери в САЩ да дарят поне половината от богатството си, са довели до трудни въпроси, отправени към благотворителните организации от страна на дарителите. Те искат да се убедят, че тяхната инвестиция наистина ще доведе до социална възвръщаемост.

Индивидуално американците са заделили повече от 227 млрд. долара за благотворителност през 2009 г., показва доклад за дарителството в САЩ на Центъра за филантропия в Университета в Индиана. Освен тази сума, други 24 млрд. долара са били завещани на благотворителни организации.

Филантропите преценяват къде да дарят парите си по същия начин, по който това правят и инвеститорите в рисков капитал в частния сектор, казва Джери Хаузър, главен изпълнителен директор на Мениджмънт център, който предоставя услуги, свързани с консултиране в управлението на фирми с нестопанска цел.

Филантропите отделят по-голямо внимание и налагат по-високи стандарти в благотворителния сектор, който е традиционно защитен, казва Том Тиърни, председател и съосновател на Bridgespan Group, която консултира филантропи и нестопаски организации.

„Това, което виждаме като тенденция, е по-голямата ангажираност на филантропите, които поставят все по-високи цели както пред себе си, така и пред организациите, които подкрепят“, казва Тиърни пред агенцията. 

Защитаването на интересите на тези дарители кара фондациите да работят по-ефективно, разширява влиянието им и представляват начини за измерването на успеха на организацията.

„Няма пазарни сили, няма конкуренти, които да ти отнемат пазарен дял, няма клиенти, които ще отидат да пазаруват другаде. Отсъствието на конкуренция и на клиенти създава този вид защитена зона за благотворителността“, казва Тиърни.

Но докато по-заможните американци гледат на филантропията като на инвестиция, някои експерти предупреждават, че измерването и отсъждането в сектора на организациите с нестопанска цел не е толкова лесно.

„В бизнеса... имате много специфични прости показатели, които могат да се приложат за всеки, дори много сложен отрасъл – прави ли пари или не“, казва Сюзън Улф Деткоф от Bridgespan. При благотворителните организации „е по-трудно да се поддържа рейтинг и да се посочи първото място“.

Сред най-големите дарители в САЩ е именно Уорън Бъфет. На 1 юли стана ясно, че ежегодното дарение на инвеститора във фондацията на Бил и Мелинда Гейтс е нараснало значително през тази година до 1,62 млрд. долара благодарение на покачването в стойността на акциите на Berkshire Hathaway Inc, съобщи Wall Street Journal.

Това е 30-процентно увеличение в сравнение с дарението през миналата година, което бе най-малката сума дотогава. Бъфет започна инициативата си по даренията във фондацията на семейство Гейтс през 2006 г.

Преди четири години инвеститорът дари по-голямата част от състоянието си на фондацията, което трябваше да бъде разпределено на годишни вноски в акции на Berkshire Hathaway Inc.

Компанията Berkshire Hathaway е холдингово дружество, което притежава повече от 70 фирми, включително застрахователните дружества General Re, National Indemnity и Geico, както и дялове в Coca-Cola, Wells Fargo, Procter & Gamble, Burlington Northern и American Express.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 20:06 | 09.09.22 г.
fallback