fallback

Richemont отчита ръст на печалбата от 43%

През 2011 г. паричните резерви нараснаха с почти 600 млн. евро до почти 3,2 млрд. евро

20:10 | 16.05.12 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Йохан Рупърт наистина има добър повод за радост: контролираният от семейството му холдинг за луксозни стоки Richemont (Cartier, Montblanc, IWC) не бе спрян през 2011 г. нито от силния швейцарския франк, нито от увеличаващата се цена на златото. Печалбата нараства с 43% до 1,5 млрд. евро, а фондовият пазар е във възторг, пише в свой репортаж Ройтерс.

"Хора, тези маржове не може да бъдат вечни ", предупреди Рупърт при представянето на данни пред анализаторите в сряда. За 2011 г. маржът, съотнесен към печалба преди лихви и данъци (EBIT) нараства с над три процентни пункта до рекордните 23% марж.

Ръководителите на луксозните компании и в Швейцария са сред най-мълчаливите мениджъри. И когато директорът на Richemont Йохан Рупърт се появи публично, винаги става интересно. При представянето на резултите мускулестият южноафриканец е в топ форма. Ръководеният от него концерн за бижута и часовници наистина отчита страхотна година, подобно на конкуренцията си, а особено в Азия бизнесът е процъфтяващ.

Увеличаващата се зависимост от китайския пазар обаче притеснява шефа на Richemont. В момента гигантът в лукс стоките прави 42% от продажбите си в Азия. Съотношението е по-високо в действителност, защото и в Цюрих и Париж луксозните бутици се изпразват преди всичко от китайски туристи.

„Имам чувството, че всички ние, с черните си вратовръзки, сме на празнична вечеря на вулкан. И този вулкан е Китай", предупреждава Рупърт. PR-експерти никога не биха сложили подобни думи в реч на шефа си. Но за разлика от други изпълнителни директори, шефът на Richemont не чете суха реч от предварително изписан лист, а се упражнява в свободен стил.

И по отношение на Китай Рупърт не се оставя на предразсъдъците. „Дали това, което казвам, е вярно, не знам, в края на краищата нямам понятие", флиртува той с фалшива скромност. Ако обаче силната икономика в Китай един ден мине на заден ход, това ще бъде неприятно за всички големи корпорации. С предупрежденията си Рупърт се разграничава от главния изпълнителен директор на Swatch Ник Хайек, който в началото на март все пак изрази оптимизъм за китайския пазар. Опасенията за широк спад в търсенето са неоснователни, декларира той.

Председателят на Richemont Рупърт е доказал и в миналото, че може да разчита на своето силно развито предчувствие. Неотдавна Financial Times кръсти мускулестия Робърт "мечка", защото той вече бе предупредил през 2006 г. за задаващата се световна икономическа криза.

На този фон и Richemont ще действа предпазливо и ще продължава да трупва пари в брой. През изминалата фискална година (приключила през март) паричните резерви нараснаха с почти 600 млн. евро до почти 3,2 млрд. евро - еквивалентни на почти 13 на сто от текущата пазарна стойност на групата. И по отношение на откриването на нови магазини Richemont напредва бавно. През миналата година компанията отвори още 72 нови магазина.

Зрелищни придобивания, като купуването на Bulgari от френския концерн LVMH, са ясно отхвърляни от Рупърт. „Ние искаме да създаваме Goodwill, а не да ги купуваме“. Под Goodwill финансовите експерти разбират разликата между активите на едно дружество и пазарната стойност на компанията.

Войнственият Рупърт се пошегува и с главния изпълнителен директор на LVMH Бернар Арно, без изрично да споменава името му. Защото само при Cartier ръстът в оперативната печалба е пет пъти по-голям от общата оперативна печалба на компанията, който беше купена миналата година за около 4 млрд. евро – очевидно се има предвид Bulgari, която бе придобита през миналата година от LVMH под ръководството на Арно.

А на анализаторката, която позна тази връзка, Рупърт палаво подари пред събралите се нейни колеги часовник от марката Cartier.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:59 | 10.09.22 г.
fallback