fallback

Lego е Apple в бранша на игрите

Предколедното настроение на датчаните може да бъде развалено само, ако компанията не успее да гарантира доставките

18:55 | 24.11.12 г. 3
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Бумът на най-големия в Европа производител на играчка Lego с двуцифрени ръстове през последните седем години не можеше да бъде спрян дори от финансовата криза, падащите доходи и експлозията на безработицата в южната част на Европа. За този коледен сезон датчаните отново очакват ръст на продажбите от над 20 на сто, пише в свой материал Financial Times.

"Lego нарасна със 17%", заяви европейският директор Дирк Енгехаузен. И това - въпреки че пазарът за детски играчки в изпадналата в тежка криза Испания се е свил с цели 25 процента. В условията на криза всеки родител "би подарил качество и не би позволил на децата си да страдат", казва германецнът Енгехаузен, който е и член на Управителния съвет на Lego.

За Lego работят 11 хиляди служители по целия свят. Собственикът – семейство Кристиянсен, се счита за най-богатата фамилия в Дания с общо богатство в размер на около 7,5 млрд. евро. След американските компании Mattel и Hasbro датската компания е третият най-голям производител на играчки в света. В Германия датчаните претендират за пазарен дял от 17%. За 2011 г. Компанията обяви приходи от 18,7 млрд. крони (около 2,5 млрд. евро) с рекордна печалба от 4,1 млрд. крони (550 млн. евро). 

Родителите в целия свят започват отново да купуват много повече физически играчки, вместо само компютърни игри. До средата на последното десетилетие неудържимият марш на електронните игри докара Lego до ръба на разрухата. Възраждането оттогава изненада дори самата компания, както откровено признава самият Енгегаузен: "През 2004 г. ние със сигурност не можеше да се очакваме трикратен ръст на продажбите, но смятахме, че и пет процента ръст всяка година ще бъдат наистина страхотно".

Нарастването на бизнеса в Германия идва и благодарение на новата серия за момичета "Friends“. В резултат на което производствените машини в Билунд, Дания, и в по-новите производствени централи в Чехия и Унгария, не могат да „изплюят“ достатъчно играчки за началото на ваканционния коледен сезон.

"Може да има затруднения с доставките, но ние вече сме доставени над два пъти повече играчки от планираното", казва шефът на Lego за Европа, който е базиран в Мюнхен. Той смята, че Lego с различните си серии като Duplo, City, Technic, а сега и Friends, е уловил духа на времето. Радостта му обаче не се споделя от критиците, особено в САЩ, които обвиняват Lego, че с дизайна на играчките, напомнящ Барби, адаптира играчките към старите женски стереотипи.

Но силният пол продължава да доминира сред клиентите на компанията, като 90% от продуктите на Lego се купуват от момчета, играещи си преди всичко с конструкторите от серията „Война на световете“. А това, че неговият създател Джордж Лукас продаде империята си на Disney, може само да радва датчаните, защото до 2018 г. трябва да бъдат създадени три нови филма от поредицата "Междузвездни войни". „Всъщност изхождахме от очакването, че никога повече няма да има филми от серията“, казва директорът продажби Мадс Нипер пред датския вестник Børsen.

Символ и ключов играч за успеха е главният изпълнителен директор Йорген Виг Кнудсторп. Той бе назначен на поста през 2004 г. от собственика на компанията Килд Кърк Кристиансен (64) сред най-тежката криза. Тогава Кнудсторп е на 35 години и баща на четири деца. Той налага безкомпромисен курс на лечение - продажба на парковете Legoland, значително увеличен темп на работа и пренасяне на производството в северноамериканския концерн Flextronics Group.

Вместо в Билунд и доста скъпата Швейцария, сега производството се пренася в по-евтините източноевропейски страни и в Мексико, откъдето трябва да се задоволява пазарът на САЩ. Аутсорсингът към Flextronics бе отменен от Кнудсторп след само две години с ясното съзнание, че е допуснал мениджърска грешка. Седалището на компанията – Билунд, където от 1932 г. Дърводелецът Оле Кирк Кристиянсен по нужда е започнал да създава дървени играчки с името Lego ("Leg godt" = "добри игри"), днес отново е производствен център с 3500 служители. "Вече ни е тясно, не можем да разширяваме производството, без да построим нова фабрика“, се говори на шефския етаж на компанията. В Билунд днес 750 машини изработват на три смени играчки от гранулат.   Като повратна точка в управлението на Кнудсторп се счита завръщането към блокчетата от конструкторите. Самоувереността не липсва на днес 44-годишния шеф на Lego, нито пък  твърдост. При представянето на годишните отчети за 2011 г., той заяви пред новинарската агенция Ritzau: "Lego е уникална. В собствената си индустрия може да сравняме нашата позиция с тази на Apple в неговата..."

След пет години компанията иска да снабдява огромния и все още незает пазар в Азия с нови фабрики на място. При разговорите в Билунд на въпроса за най-големите рискове пред компанията сега се споменава само един - „твърде бързия ръст“. Само времето ще покаже дали датчаните са прави в преценката си.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:08 | 10.09.22 г.
fallback