fallback

Кризата в Европа замрази износа на скоч от Острова

В стойностно изражение за 2012 г. е отчетено скромно повишение от едва 1% до 4,27 млрд. паунда

15:44 | 03.04.13 г.
Автор - снимка
Редактор

Ускореният растеж на износа на шотландско уиски в близкото минало започва да отчита застой, сочат данни от 2012 г., цитирани от BBC.

Обемът на скоча, изнесен през миналата година, е намалял с 5% до 1,19 млрд. бутилки. В стойностно изражение е налице повишение само с 1% до 4,27 млрд. паунда, което е около ¼ от износа на храни и напитки от Великобритания.

Данните за миналата година идват след увеличението с 23% в стойностно изражение, отчетено през 2011 г. и от 10% за 2010 г. За последните 10 години продажбите на уиски са набъбнали с 87%. 

Застоят на износа през 2012 г. се дължи отчасти на изместването на предпочитанията към по-скъпите уискита - премиум бленд и сингъл малц. През изминалото десетилетие износът на сингъл малц скоч е скочил със 190% до 778 млн. паунда в стойностно изражение.

Друго обяснение за по-слабите резултати за 2012 г. е острият спад на големите ключови пазари, където потребителите изпитват икономически трудности.

Във Франция, която внася най-много шотландско уиски от всеки друг експортен пазар, обемът на продажбите се е свил с 25% до 154 млн. бутилки. Стойността на износа е паднала с 19% до 434 млн. паунда. В началото на 2012 г. страната повиши акциза върху уискито с 15%, което накара вносителите да увеличат вноса през 2011 г., преди да бъде въведен новият налог.

Испания е четвъртият най-голям пазар в количествено изражение. Заради икономическите проблеми в страната обаче този внос е паднал с 25% до 195 млн. паунда в стойностно изражение, а в количествено понижението е с 20% до 60 млн. бутилки.

САЩ остават най-големият пазар в стойностно изражение с внос за 758 млн. паунда или с 16% над нивата от предходната година. В количествено изражение обаче е налице спад с 2%.

В същото време износът за държави с икономически растеж се разраства.

Износът за Латвия и Естония в стойностно изражение се е увеличил съответно с 48 и 28%. Силен ръст има и при продажбите в Полша, макар и от по-ниска база.

Вносът в Бразилия е намалял със 16%, докато във Венецуела той е нараснал с 12%, като в стойностно изражение увеличението е с 23% до 102 млн. паунда. За Мексико в количествено изражение ръстът е с 11%, а в стойностно - с 14% до 92 млн. паунда.

Доставките за Сингапур са нараснали със 7% до 339 млн. паунда, но в количествено изражение увеличението е само с 2%.

Африка е един от перспективните пазари, като през 2012 г. износът за този континент е нараснал със 7% до 239 млн. паунда. Най-силно е увеличението в Нигерия, Ангола, Египет и Мароко, докато на по-зрелия пазар в Южна Африка е отчетен спад с 15% в количествено изражение и с 2% в стойностно.

Благодарение на комбинацията от успешни търговски преговори, отличен маркетинг, нарастващо търсене на зрелите пазари и разрастваща се средна класа в нововъзникващите икономики износът през миналата година е достигнал рекордните 4,3 млрд. паунда, твърдиГавин Хюит, главен изпълнителен директор на Асоциацията на производителите на шотландско уиски. 

Експертът е оптимист за бъдещето на бранша, като отбелязва планираните капиталови инвестиции от 2 млрд. паунда през следващите 3-4 години. Друга причина за оптимизъм е отварянето на нови дестилационни съоръжения и възстановяването на по-стари в опит да се задоволи засилващото се търсене. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:41 | 13.09.22 г.
fallback