fallback

Графика на деня: Диамантите (не) са вечни

Очаква се глобалните доставки на диаманти да достигнат пика си до няколко години, а това бележи повратна точка за индустрията

16:26 | 01.03.17 г. 1

Диамантената мина Gancho Kue е забележително начинание. Построена от De Beers в замръзнала тундра в Северозападна Канада, това е най-голямата нова мина в света от над десетилетие. De Beers обаче не планира друга, разказва Economist.

Очаква се глобалните доставки на диаманти да достигнат пика си до няколко години, а това бележи повратна точка за индустрия, изградена върху умно контролирани доставки и умело развито търсене.

De Beers е основана през 1888 г., за да търси диаманти в Южна Африка. До 1902 г. тя вече контролира 90% от световния пазар. Компанията увеличава търсенето чрез хитър маркетинг, запомнящи се лозунги - „диамантите са вечни“ - и създаването на социални правила, убеждаващи мъжете да харчат двумесечната си заплата за годежен пръстен с диамант.

Твърдият контрол над доставките продължава до 90-те години. Новите открития в Канада, гражданската война в Ангола и разпадането на Съветския съюз обаче правят доставките по-трудни за управление, което означава, че все повече диаманти се продават извън картела. През 2000 г. De Beers заяви, че ще спре стриктния контрол върху доставките, като вместо това ще продава на внимателно подбирани клиенти.

Конкурентната ALROSA – руската държавна компания за диаманти, произвежда повече скъпоценни камъни от De Beers, но печели по-малко. И други нови компании се намесват. De Beers все още е най-големият производител от гледна точка на стойността, но формира само една трета от глобалните продажби спрямо 45% през 2007 г.

Пазарът на диаманти изглежда все по-волатилен. Продажбите на компанията спаднаха с 34% през 2015 г., преди отново да нараснат с 30% миналата година. Тъй като тя контролира една трета от пазара, понижението на добива има ограничен ефект върху общите доставки.

А предлагането като цяло намалява. Повечето диаманти се намират в речни корита, по бреговете или в изгаснали вулкани, или пък в канали под земята или под езера. Лесните за достигане диаманти вече са извадени.

От около 7 хил. канала, проверени от компаниите, само 15% са имали диаманти и само 1% (около 60) са съдържали достатъчно количество, за да се оправдае построяването на мина.

Gancho Kue струва 1 млрд. долара. Тази сума се смята за целесъобразна в сравнение с разходите за откриване и създаване на мина на други места. В резултат на това се очаква глобалното производство на диаманти да достигне своя пик през 2019 г., казва консултантската къща Bain. Тя очаква доставките на нови диаманти да спадат с 1-2% всяка година до 2030 г.

De Beers продължава да проучва Канада, Южна Африка, Ботсвана и Намибия. Въпреки това големи открития от De Beers – или която и да е друга компания, са малко вероятни.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 04:58 | 13.09.22 г.
fallback