fallback

Слабото потребление в САЩ удря бизнеса с диаманти в Антверпен

САЩ са най-важният пазар за диаманти, купувайки над половината от скъпоценните камъни в света, и бяха лъчът надежда за индустрията през последните шест години

12:15 | 14.07.17 г.
Автор - снимка
Редактор

Трудната година за диамантите на жизненоважния американски пазар оказва все по-голям натиск върху исторически център в Европа, водещ в глобалната търговия на диаманти за 80 млрд. долара, разказва Bloomberg.

Търгуващите с диаманти компании в белгийския пристанищен град Антверпен, който е търговската столица на индустрията от пет века, вече усещаха трудности заради затягащия се кредитен балон и слабите маржове. Сега, тези проблеми се засилват заради по-слабото търсене от някои от най-големите клиенти в индустрията, най-вече търговците на дребно Signet Jewelers и Tiffany & Co.

“Някои от големите търговци на дребно упражняват значителна покупателна мощ върху компаниите за диаманти през последните няколко години“, казва Анис Агарвал, партньор в консултантската къща Gemdax в Антверпен. „Ако някоя компания за диаманти стане твърде зависима от подобни търговци на дребно, тя може да се окаже твърде незащитена“.

САЩ са най-важният пазар за диаманти, купувайки над половината от скъпоценните камъни в света, и бяха лъчът надежда за индустрията през последните шест години, тъй като ръстът на заплащането, създаването на работни места и силният фондов пазар подкрепяха потреблението. Индустриалната звезда Signet отчете спад на продажбите за първото тримесечие от 12%, а данните на Tiffany също са разочароващи.

Нарастващият натиск върху търговците на диаманти в Антверпен достигна критична точка миналия месец, когато белгийската банка KBC Group отне активи на производителя Exelco, който доставя диаманти за Signet във Великобритания и САЩ, след като банката се опита да си върне задължения за 26 млн. евро. Миналата седмица белгийски съд отсъди, че отнетите стоки трябва да бъдат върнати.

„Трябва да се постигне рационализация“, каза Ерик Йенс, ръководител на банкирането на диаманти в ABN Amro Bank. “Имаше твърде лесно финансиране и това създаде балон, а този балон сега изпуска“.

Според оценки на консултантската къща Bain & Co. средностатистическата компания за изрязване и полиране на диаманти не е имала марж на печалбата през 2015 г. спрямо 4% през 2013 г. Фрагментираните посреднически компании за диаманти, много от които са семейни, нямат покупателната и продажна мощ както на доставчиците си, така и на клиентите си, казва Агарвал.

В същото време двама водещи кредитора – Standard Chartered и Antwerp Diamond Bank на KBC – излизат от бизнеса. Финансирането на индустрията е спаднало от около 16 млрд. долара до около 13 млрд. долара.

„Индустрията като цяло трябваше да се адаптира от постоянен поток на стоки с висок марж до много конкурентен, много волатилен пазар“, казва Йенс от ABN, която е един от най-големите кредитори в индустрията. „Това е доста работа за много компании, затова не е учудващо, че има жертви“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:54 | 10.09.22 г.
fallback