fallback

Приложение показва въглеродния отпечатък при пазаруване

Приложението комбинира данни от кредитни карти и банки с информация за покупки от търговци на дребно и предоставя информация за това как даден продукт влияе на климата

16:59 | 21.11.19 г. 2
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Купувачите скоро ще могат да пресмятат истинския въглероден отпечатък на своите покупки благодарение на приложение от Финландия - една от най-добре развитите в дигитално отношение страни в света.

За разлика от други калкулатори за въглероден отпечатък, които вече са на пазара, приложението, разработено от Enfuce Financial Services Oy, финландски доставчик на платежни услуги, не разчита потребителите да въвеждат данните ръчно. Вместо това то комбинира данни от кредитни карти и банки с информация за покупки от търговци на дребно, за да предостави изчисления в реално време за това как даден продукт влияе на климата. 

Известно е, че в световен мащаб приблизително 70% от въглеродните емисии се приписват на крайните потребители. Във връзка с това председателят и съосновател на Enfuce Моника Лийкама казва, че приложението ще помогне на хората да адаптират начина си на живот и да гo направят съвместим с целта за поддържане на глобалното затопляне в рамките на 1,5 градуса по Целзий.

„Това е огромна промяна, която трябва да се осъществи“, каза Лийкама, цитирана от Bloomberg.

Средностатистическият финландец трябва да намали емисиите от около 10,4 тона CO2 годишно до около 2 тона, според проучването на D-mat Oy за въглеродния отпечатък, причинен от начина на живот. Според Лийкама за реализирането на това се изисква получаване на точна информация как поведението на хората влияе на климата.

Родната страна на Nokia и Angry Birds предоставя плодородна почва за подобен тип приложения. Финландия консумира най-много мобилни данни на глава от населението в света и намали използването на парите в брой с една пета от 2014 г. насам. Около 10 млн. платежни карти се използват във Финландия - държава с едва 5,5 млн. души.

След първоначалното настройване и включване, приложението ще изчислява въглеродния отпечатък въз основа на покупките на потребителя. След това ще предложи действия за намаляване на неговото въглеродно въздействие. Типичните предложения могат да включват по-кратък душ, използване на автобус вместо кола, изключване на термостата или придържане към веган диета за една седмица.

Enfuce е в преговори с три основни банки и вече работи с Mastercard  и облачния сървър на Amazon. Никой от тях няма да има изключителни права върху системата, която трябва да бъде достъпна до март, съобщиха от компанията.

Финландската банка Alandsbanken Abp представи в сряда подобна инициатива, насочена към банки и финансови институции. Надстройката към нейния Aland Index за 2016 г. обаче се основава на категории, а не на подробни данни за пазаруване.

Enfuce обяви в четвъртък, че е осигурила 10 млн. евро (11 млн. долара) финансиране, като половината от тях идват от дружеството за рисков капитал Maki.vc, а другата половината - от Nordea Bank Abp, LahiTapiola и Finnvera Oyj.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 00:40 | 14.09.22 г.
fallback