fallback

Кой плаща тоалетната хартия или големите въпроси на хоум офис ерата

Властите в Европа масово дават бонуси за допълнителите разходи на своите служители вкъщи

12:30 | 17.10.20 г. 4

И докато светът е потънал в корона криза и десетки милиони служители работят от вкъщи, един въпрос търси своя отговор – кой плаща чая и тоалетната хартия вкъщи?

Отговорът според холандците са вашите шефове, пише Ройтерс.

И колко? Средно около две евро (2,40 долара) на работен ден. Това трябва да покрие не само кафето, чая и тоалетната хартия, използвани в работно време, но и допълнителните разходи за газ, електричество и вода, плюс разходите за амортизация на бюро и стол - всичко необходимо, за което никога не бихте мечтали да платите в офиса.

„Буквално сме изчислили колко чаени лъжички има в едно средно домакинство, така че оттам нататък не е толкова трудно да се установят разходите“, каза Габриел Бетонвил от финансовия институт NIBUD, който е проучил допълнителните разходи за служителите на дистанционна работа.

Подобни сметки могат да изглеждат тривиални във време, в което светът е обхванат от пандемия, но те са от значение, тъй като експертите прогнозират, че раздялата с офиса може да си остане постоянна действителност и след кризата.

Холандските власти вече започнаха да прилагат изследванията, като предлагат на работещите от вкъщи „бонус“ от 363 евро от март тази година, когато служителите бяха принудени да работят от домовете си.

Разбира се, 2 евро на ден са за средностатистически работник със средни разходи, като те могат да бъдат променени в зависимост от начина на отопление на дома и разходите за вода или качеството на изолацията.

Сумата не обхваща нови мебели, компютри, телефони или друго оборудване, което служителите трябва да получават от работодателите си, ако е необходимо за тяхната работа.

От Испания до Великобритания

Други страни също се приспособяват към новата реалност "работа от дома", съзнавайки, че за много служители въобще не е апетитно да се върнат в офиса на пълен работен ден дори след като пандемията отмине.

Испания е задължила работодателите да плащат за поддръжка и оборудване на домашните офиси. Германия разисква законопроект, който зачита правата на дистанционните работници. Франция е приела закон, който ги защитава от това да им изпращат мейли след края на работното време, докато Великобритания намекна, че може да облекчи правилата за данъчни облекчения за оборудване, закупено по време на пандемията.

Но малко нации са се задълбочили в детайлите толкова дълбоко, колкото холандците.

„Правителството даде добър пример тук“, каза Хосе Кагер от FNV, най-големият профсъюз в страната, който иска всички „домашни“ работници да получават обезщетения по начина, определен от NIBUD.

Много от членовете на FNV все още трябва физически да се явяват на работа, като тези във фабриките на производителя на бои AkzoNobel и пивоварните на Heineken. Но повечето банкови служители, служители на застрахователни компании, служители на кол центрове и много други работят от вкъщи от март. Около 80% от холандските работници работят с колективни трудови договори.

Машина за капучино, някой?

Както винаги обаче, всяка история има две страни. Шефовете твърдят, че допълнителните плащания нямат смисъл в момент, когато коронавирусната криза е засегнала икономиката.

Говорителят на холандската асоциация на работодателите AWVN Янес ван дер Велде заяви, че изчисленията на NIBUD не отразяват всички ползи, от които се радват служителите с хоум офис.

„Този ​​призив от синдикатите всички да получат обезщетение, защото хората вече си приготвят кафе вкъщи, не забелязва, че работниците получават и много свободно време в замяна“, каза той, посочвайки, че служителите спестяват средно един час на ден в пътуване до работното място.

Според работодателите по-големите разходи за кафе и ток вкъщи ще бъдат компенсирани с по-малките за транспорт.

И, разбира се, има граници.

Със сигурност има логика шефът да осигури машина за капучино, повишаваща производителността? Очевидно не, според Йерун ван Велзен от холандското министерство на вътрешните работи, което покрива допълнителните разходи за всеки отделен случай.

„Не, разбира се, бонусите са ограничени до нещата, които са необходими, за да можете да изпълнявате работата си“, обясни той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:25 | 13.09.22 г.
fallback