fallback

Запаси от диаманти за милиарди се разпродадоха за месеци

Двете основни компании за добив се радват на засилено търсене, което успява бързо да стопи резервите, натрупани заради пандемията

10:34 | 24.04.21 г. 4
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Сривът на диамантената индустрия миналата година остави най-големите производители с нешлифовани диаманти за милиарди долари, които хващат прах в сейфовете. Сега, само в рамките на няколко месеца те успяха да им намерят купувачи.

Големите резерви се образуваха, когато диамантената индустрия замря в пика на пандемията, предизвиквайки опасения, че натрупаните количества ще са в тежест на бизнеса в продължение на години. Но засиленото търсене от посредниците, които режат, полират и продават камъните изтри натрупаните количества и то, при положение че основните компании за добив De Beers и Alrosa увеличават цените.

По-рано тази седмица от De Beers съобщиха, че са продали 13,5 млн. карата диаманти през първото тримесечие на годината – почти двойно на обема, който е бил добит, което на свой ред е сигнал за пресушаване на запасите. Въпреки че най-големият производител не съобщава какви са запасите му, компанията е сигнализирала на клиентите си, че те се връщат към нормалните равнища, посочват запознати, пожелали анонимност. От De Beers са отказали коментар за Bloomberg.

В същото време запасите на руската компания Alrosa са се свили с 60% за шест месеца до 12,8 млн. карата към края на март – най-ниското равнище от три години.

Управлението на резервите винаги е било предизвикателство за сектора, още откакто De Beers прекрати монопола си в началото на хилядолетието. Запасите се надуха по време на кризата през 2008-2009 г.и отново през 2013 г. и всеки път последвалите продажби водеха до натрупване на полирани диаманти и увеличен натиск върху посредниците.

Този път основните производители успяха да увеличат цените след силно намаления добив миналата година, радвайки се на подновено търсене от търговци и компании за обработка. De Beers увеличава цените от края на миналата година, връщайки ги към предпандемичните им нива. Компанията е продала нешлифовани диаманти за около 1,6 млрд. долара през първите си три продажби за 2021 г., което е най-много от 2018 г.

„Alrosa и De Beers успяха да изчистят излишните запаси, натрупани през 2020 г., и то без да попречат на ценообразуването при шлифованите диаманти, което продължава да расте“, посочва анализаторът на Liberum Capital Бен Дейвис. „Говори добре за останалата част от годината това да се изчистят колкото се може повече запаси за такъв кратък период от време“, допълва той.

Все още обаче има много рискове. Началото на годината обикновено е най-натовареното време заради трепането на запаси и всяко едно евентуално забавяне при продажбите ще окаже натиск върху цените отново.

Индия – двигателят на индустрията, остава уязвима на фона на много тежката втора вълна на коронавируса, която връхлетя страната. Все повече се увеличават притесненията, че местното производство няма да може да отговори на търсенето от основни китайски и американци търговци на дребно, посочват запознати.

Въпреки че скоростта на намаляване на резервите изненада мнозина, остава големият въпрос дали индустрията ще е достатъчно дисциплинирана да не продава твърде много и твърде бързо.

„Индустрията трябва да използва ценообразуването и снабдяването в тандем“, казва Аниш Агарвал, партньор в Gemdax. „Това е големият извод от тази криза“, допълва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 03:13 | 13.09.22 г.
fallback