fallback

Амбициозната цел на финландски стартъп: Да откаже хората от колите им

Създаването на свят, в който е по-удобно да не притежаваш кола, е очевидният начин за намаляване на въглеродните емисии, смята основателят му

17:40 | 30.05.21 г.

Снимка: Bloomberg LP

Идеята е проста – транспортна услуга, която е толкова добра, че никога вече да нямате нужда от кола.

Това е целта на финландския стартъп MaaS Global Oy, към която той се стреми от 2015 г. Компанията е създала мобилното приложение Whim, което вече се използва в редица европейски градове и в Токио, пише Bloomberg. В столицата на Финландия, която е най-щастливата страна в света, 12 на сто от потребителите вече казват, че то ги е накарало да се откажат от колите си, а още толкова твърдят, че планират да го направят.

MaaS Global, сред чиито инвеститори са BP, Mitsubishi и Toyota Financial Services, съобщава, че приложението ѝ може да разреши проблема със задръстванията в градовете и да намали замърсяването. Според изследване животът в среда с по-чист въздух допринася за щастието и благосъстоянието.

Главният изпълнителен директор Сампо Хиетанен казва, че създаването на свят, в който е по-удобно да не притежаваш кола, е очевидният начин за намаляване на въглеродните емисии в транспортния сектор. Само в САЩ транспортът съставлява почти 30% от общите въглеродни емисии, повече от всяка друга индустрия.

„Реалистично, ако искаме да се справим с въглеродните емисии от транспорта, трябва да намерим начин да опазим свободата си на движение по същия начин, както притежаването на кола ни дава подобна свобода“, казва Хиетанен.

Whim, която неотдавна се сля с испанския си конкурент Wondo, създаден от инфраструктурната компания Ferrovial, предлага на потребителите вариант да планират и да плащат за пътуване чрез едно приложение. То дава достъп до редица услуги като електрически скутери, градски колела, обществен транспорт и дори таксита на фиксирани цени на кратки разстояния. Услугите варират от град на град, като 300 хил. души използват Whim по света.

Както Whim, така и Wondo работят като планират маршрута, предлагат най-добрия път за стигане от точка А до точка Б и вариант за купуване на билети или резервиране на превозни средства в рамките на приложенията им.

„Разбрахме, че първоначално ценовият модел трябва да бъде pay-as-you-go, защото хората първо искат да пробват преди да се ангажират с абонаменти“, казва Хиетанен, който е и основател на компанията.

Проучвания във Великобритания и Холандия през последно време показват, че хората са много привързани към колата си и подобни услуги се харесват основно на пътуващи в градския транспорт, които вече го използват.

“Стойността на MaaS е не в побеждаването на удобството на личната кола, което е доста нереалистично, а в създаването на вариант за мултимодален транспорт, който предлага възможност на хората да бъдат част от инициатива, целяща да създаде по-добър живот, социално включване и устойчивост в бъдеще“, отбелязват Елена Алиавина Александрос Никитас и Ерик Чуаму Джоя от университета в Хъдърсфийлд, Великобритания, в свое изследване.

Според Хиетанен ясно е, че индустрията все още е в началната си фаза на развитие и че истинското обещание за мобилността като услуга ще стане явно, когато бъде комбинирано със споделени самоуправляващи се (да се надяваме електрически) автомобили, които могат да разширят потенциалния пазар отвъд градски центрове и селски райони.

„Ние сме като Netflix, когато все още изпращаше DVD-та по пощата на хората“, отбелязва той.Освен това услугата ще бъде толкова добра, колкото основната транспортна мрежа и градовете, в които се предлагат подобни приложения, вече имат значителни влакови и автобусни линии.

Whim в момента е налична в Хелзинки, Виена, Антверпен, в района на Бирмингам във Великобритания и в Токио. На 1 юни то ще започне да се използва в Швейцария – първия път, в който услуга на MaaS ще обхване цяла страна.

Wondo оперира в Мадрид с планове да се разшири в Испания и Португалия, казва Хиетанен. MaaS се надява да използва съществуващата мрежа на Ferrovial, за да отнесе в крайна сметка услугата си в САЩ и Южна Америка, след като планове за отваряне в Маями, Ванкувър и Чикаго миналата година се провалиха.

„Създаването на модела на услугата е ключът към гигантска бизнес възможност. Но това също така е ключът към разрешаването на проблемите с трафика на градовете и въздействието върху околната среда“, отбелязва Хиетанен. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:40 | 13.09.22 г.
fallback