fallback

Как Париж планира да се превърне в 100% достъпен с велосипед град?

До 2026 г. градът ще се сдобие със 180 км нови велоалеи

19:35 | 24.10.21 г.

Снимка: Bloomberg LP

Тази седмица Париж обяви голямо модернизиране на велосипедната си инфраструктура, което може да го направи в най-добрия голям град в света за придвижване с колело, пише Bloomberg.

До 2026 г. Париж ще се сдобие със 180 км нови обобобени за постоянно велоалеи. В рамките на новия Велосипеден план на града броят на паркоместата за колела ще нарасне над три пъти, със 180 хил. повече спрямо настоящите 60 хил. Градът ще обърне особено внимание на линии и инфраструктура около свързващи точки между съседни покрайнини и града за създаване на по-добра интеграция в по-широката метрополия.

Мерките, които са финансирани с бюджет от 250 млн. евро, показват не само инвестициите на града във велосипедната мрежа, а също и как нарастващата ѝ популярност създава натиск за подобрения. След промяна, стимулирана от активното пътуване по време на пандемията, сега Париж отчита почти 1 млн. пътувания с велосипед всеки ден.

Планът търси решение и на нарастващите проблеми, които бързата промяна може да създаде. Предложението включва признанието, че някои парижани трудно се справят с бързия ръст на велосипедния трафик през последно време. Наред с подобряването на инфраструктурата градът обещава да постави на първо място безопасността на пешеходците, да повиши полицейския контрол за велосипедистите и да популяризира правилата на пътя.

Не всички линии след модернизирането на велосипедната мрежа в Париж ще бъдат изцяло нови. 130 км велоалеи, обявени тази седмица, ще се прибавят към общата велосипедна система, а други 52 км ще бъдат временни линии, прибавени по време на пандемията към постоянните.

Новият план на града има редица цели. Една от тях е създаването на достатъчно линии, за да се гарантира, че повечето пътувания с колело с дължина над 1 км могат да се осъществяват в отделни линии. Другата е да се интегрират по-добре велосипедните мрежи в по-широката Парижка област. Новите линии трябва да подобрят средата на „портите“ на Париж – оживени кръстовища с няколко платна, където трафикът навлиза в града от Периферния булевард, като я направят по-безопасна и не толкова предназначена изключително за велосипедисти, идващи от предградията. Намирането на място за паркиране на велосипеда също се очаква да стане по-лесно. Градът обещава да оборудва улици с 30 хил. км нови метални стойки за велосипеди – 1000 от тях ще бъдат предназначени за товарни велосипеди, както и 50 хил. обезопасени, наблюдавани места. Други 50 хил. места ще бъдат прибавени на частни терени като паркинги или жилищни проекти.

Засега велосипедната инфраструктура в Париж не отговаря на бляскавия си имидж в чужбина. Голяма част от пространствата за велосипеди продължават да се споделят с коли или да са отделени от автомобилния трафик само чрез маркировки в определен цвят вместо от физически бариери, които предлагат повече безопасност от сблъсъци.

От тази гледна точка модернизацията може да бъде приета не толкова като ново подобряване на отлична инфраструктура, а като закъсняла корекция на инфраструктурата, която до момента не отговаря на обещанията.

Освен това увеличаването на употребата на колела и скутери е посочвано като основен фактор за относително ограничените възможности за пешеходно придвижване заради ограничените тротоари.

“Приоритет е безопасността на всички потребители на обществени пространства, започвайки с най-уязвимите – пешеходците“, съобщават градските власти. За целта те смятат да засилят полицейските проверки на велосипедистите, да създадат и разпространяват „уличен кодекс“ с правила, които трябва да бъдат спазвани от всички участници в уличното движение. В същото време градските власти ще се стремят да направят завоите по-безопасни за велосипедистите на части от шосето, споделяни с колите, чрез създаването на повече пространства на кръстовищата, където само на колелата да е позволено да спират преди да завият. Градът също така иска да привлече бъдещите поколения парижани, като инвестира в програми за обучение на децата да карат колело.

Допълнителните мерки може да не са достатъчни за успокояването на пешеходците, които не са свикнали с големия брой велосипеди на пътя, или на жителите на покрайнините, които са притеснени, че някои от вариантите им за паркиране в града може да бъдат отстъпени на велосипеди. Те все пак показват, че когато администрацията на кмета Ан Идалго е решена да опита да направи града „100% достъпен с колело“, наистина смята да го постигне.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:47 | 14.09.22 г.
fallback