fallback

Ще бъде ли истински Черният петък тази година?

Много компании се борят с проблеми с доставките и недостатъчни запаси, а офертите изглеждат все по-малко вероятни

12:41 | 17.10.21 г. 6

Не разчитайте на големи оферти за Черния петък.

Този празничен сезон магазините няма да се борят с конкурентни цени – битката ще бъде за наличности. Тъй като купувачите са ентусиазирани (засега), няма особена нужда от стимулиране на търсенето, а недостигът на доставки и по-високите разходи за доставки и труд ще подтикнат търговците на дребно да защитят маржовете. Всичко това ще доведе до по-малко тълпи от хора, копнеещи да влязат в магазините с намаления, пише Андреа Фелстед за Bloomberg.

Вече има доказателства, че офертите няма да са толкова много. Стейси Удлиц от SW Retail Advisors проследява 60 вериги в САЩ и Европа. По думите ѝ при повече от 90% от тях промоциите са по-малки в сравнение с тези през 2020 г. Данни на IRI показват, че не само ще има по-малко специални оферти в повечето основни категории нехранителни стоки в САЩ, отколкото през 2019 г., но и намаленията няма да са толкова големи.

Все още има време преди телевизорите и хавлиите за баня да се озоват на рафтовете преди Деня на благодарността. Но наличностите в горещи категории в САЩ като електрониката и играчките все още е нестабилна. Играчките са проблем и във Великобритания – отново заради задръствания по пристанищата и други логистични предизвикателства.

Но търговци на дребно като Walmart и Target са най-добре позиционирани, за да се справят с кризата с доставките, тъй като могат да правят големи поръчки по-рано от други магазини и дори да наемат собствени кораби. Но по-малките вериги може да не успеят да си набавят достатъчно запаси. Това не предвещава нищо добро за избора, който ще бъде предложен на потребители, нито за специалните оферти, които се очакват.

Дори и без проблемните вериги за доставки има друга добра причина търговците да не заложат на голям Черен петък – за да избегнат трупането на онлайн поръчки.

Въпреки че онлайн търсенето спадна, тъй като търговските центрове и главните улици заработиха отново, то все пак продължава да е по-високо, отколкото преди пандемията. Очаква се онлайн продажбите на дребно в САЩ да нараснат с почти 60% между сега и Коледа спрямо 2019 г. според Mastercard SpendingPulse. Повишаването на търсенето на лаптопи и смартфони би поставило огромен натиск върху складовете и мрежите за доставка, дори преди да се вземе предвид недостигът на работна ръка.

Black

За щастите на магазините изглежда потребителите вече се адаптират. Хората се вслушват в съветите на веригите да купуват по-рано, за да избегнат разочарованието. Около 51% от анкетираните от NPD Group американци планират да започнат празничното си пазаруване преди Деня на благодарността.

BlackFriday2

Това може да обясни защо виждаме някои тактически промоции сега. В случай, че не сте забелязали, октомври стана новият ноември. Ако големите търговци на дребно вече са си осигурили достатъчно инвентар, за да продават на примамливо ниски цени, защо да не открадне от клиентите на конкурентите, ако стоката на последните е някъде в Тихия океан?

Amazon.com предприе мерки още през 2020 г., като проведе своя Prime Day през октомври. Тя премести събитието за пазаруване обратно през юни тази година, но онлайн гигантът все още предлага това, което нарича „достойни за Черния петък оферти“ преди ноември. Те включват близо месец промоции на козметични продукти, за да привлече купувачите, които обичайно се насочват към универсалните магазини за гримове и козметика.

Target също има ранни оферти. А в неделя повече от 30 търговци на дребно, включително Macy’s и Guess, взеха участие в нов празник на пазаруването 10/10.

Да се продължава смело е разумен ход, защото има реален риск потребителското търсене да отслабне между настоящия момент и Деня на благодарността. Във Великобритания перспективите за по-високи цени на храните и горивата вече взимат своето от потребителкото доверие. С ускоряванетона инфлацията в САЩ и изтичането на стимулите, същото може да се случи и на американците.

Но отдръпването от Черния петък може да е добро решение за търговците, които се борят с проблеми с доставките. Ако успеят да накарат потребителите да очакват по-малко оферти в бъдеще, крайният резултат ще бъде по-големи маржове. Въпреки че някои купувачи ще се въздържат от примамливи предложения, много вече свикват да плащат повече за това, което искат.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:09 | 13.09.22 г.
fallback